heeft "Steovit" Calciumtabletten gevolgen bij langdurig gebruik?

ik neem reeds geruime tijd deze calciumtabletten tegen osteoporose, heb ik wel ergens vernomen dat men er op latere leeftijd dement van kan worden, klopt dit, of is dit een zoveelste fabeltje ?

5 jaar geleden
1.6K
Cryofiel
5 jaar geleden
Een teveel is bijna nooit goed voor je lichaam. Dat geldt ook voor calcium.
johny222
5 jaar geleden
ik had ergens vernomen dat een teveel aan van het even wat niet ok blijft..... bedankt jo

Antwoorden (1)

Calciumtabletten bevatten calcium. Dat kan nuttig zijn - maar alleen als je een tekort aan calcium hebt.

Wanneer je geen tekort hebt en toch calcium slikt, krijg je teveel calcium binnen. Dat gebeurt ook wanneer je wel een tekort hebt, maar meer calcium slikt dan nodig is om je tekort op te heffen.

Een overschot aan calcium kan allerlei gevolgen hebben. Nu is dementie wel wat vergezocht, want zo'n verband is bijna nooit zo heel direct. Maar een teveel aan calcium kan wel degelijk invloed hebben op de bloedvaten, en dat zou dan weer kunnen bijdragen aan hersen-aandoeningen - zoals dementie.

Het gaat dus om termen als "bijdragen aan", "hogere kans op". Een directe oorzaak-gevolg-relatie is er niet.

Hoe dan ook, of je nu "steovit" of andere calcium gebruikt - vul alleen maar aan als je daadwerkelijk een tekort hebt, en vul dan alleen zoveel aan als je nodig hebt om dat tekort op te heffen. Ga dus zeker niet lukraak slikken. De vaak misbruikte kreet "baat het niet dan schaadt het niet" gaat beslist niet op! Ook "het is natuurlijk calcium dus is het veilig" is een misleidende redenatie.

Als je twijfelt, laat dan je calciumgehalte meten. Bespreek dan met de arts hoeveel aanvulling je nodig hebt, en slik dat - niet minder, maar zeker ook niet meer. Laat dan na een paar maanden nogmaals je calciumgehalte meten, zodat je de aanvul-dosis eventueel wat kunt bijstellen.