kan je paracetamol invriezen?

Kan je paracetamol invriezen en gebruiken wanneer nodig?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
Antoni
7 jaar geleden
Waarom zou je dat willen doen? Invriezen kost alleen maar energie (en dus geld). En de gebruikstermijn verleng je er ook niet mee; overigens wordt deze ook niet korter, lijkt mij. Kortom: je schiet er niets mee op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel medicijnen zijn bijna oneindig houdbaar, het is dus simpelweg niet nodig.
http://www.endtimesreport.com/Prescription_longevity.html Voor vrij verkrijgbare medicijnen geldt altijd dat deze niet gevaarlijk mogen worden als ze lang bewaard worden, ze verliezen hooguit een deel van hun werking, maar meestal blijven ze perfect werking.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
NB: dit geldt vooral voor vrij verkrijgbare medicijnen.
Ook geldt het vooral voor droge medicijnen die goed verpakt zijn.
Dus niet voor vloeistoffen.
Sommige medicijnen, zoals bepaalde antibiotica kunnen wel giftig worden, maar daar gaat de vraag verder niet over.
tinus1969
7 jaar geleden
@Jackd, het is simpelweg niet waar dat medicijnen oneindig houdbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel wel, zeker niet alle.
Ga maar eens rond lezen, er is paracetamol getest en gebruikt van 30 jaar oud, niks mis mee. Zoals ik al zei, geldt dat zeker niet voor alle medicijnen. Werking zal vaak minder worden, voor pijnstilling maakt dat weinig uit, dan neem je er twee. Oneindig is een wat onhandig gekozen term, decennia zou beter passen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor bijvoorbeeld het leger, preppers en voor arme landen zijn dit soort gegevens interessant.

Antwoorden (1)

Dat kan, maar de kans dat de verpakking beschadigt is groter dan bij gewoon koel, droog en donker bewaren.
Als je dat doet is paracetamol bijna oneindig houdbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geldt dit tevens voor zetpillen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Samenstelling: paracetamol, siliciumdioxide en hard vet.
Dat harde vet kan zijn:
Witepsol: gehydrogeneerde plantaardige olie.
In een gesloten verpakking gebeurt daar niks mee. Het mag trouwens in de vriezer of koelkast. Het enige bewaaradvies is "onder de 25graden bewaren"
Ik zou dan eerder voor de koelkast kiezen.
Thecis
7 jaar geleden
Oneindig houdbaar...
Hiervan is geen data. Vanuit de ICH wordt voorgeschreven dat een medicijn niet langer houdbaar MAG zijn dan 5 jaar (60 maanden). Langer wordt dus ook niet getest.
Daarbij is het cruciaal dat je aan medicijnen niet kan zien dat het bedorven is (althans, over het algemeen zie je dat niet, zeker niet bij paracetamol). Toegegeven, het is een stabiele samenstelling, maar elke claim voorbij 5 jaar (dus voorbij de uiterste gebruiks datum) is slechts gissen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je bedoelt vast dat de houdbaarheidsdatum die erop staat niet hoger mag zijn dan 5 jaar. Zoals jij het schrijft zou het na 5 jaar ineens bedorven zij o.i.d. Er is paracetamol van 30 jaar oud getest: niks mis mee.
Thecis
7 jaar geleden
Dat is inderdaad wat ik zeg ja, een medicijn mag niet langer houdbaar zijn dan 5 jaar volgens ICH richtlijnen. Er wordt dus ook niet langer getest. En ik zeg dus helemaal niet dat het ineens daarna bedorven is. Zeker niet. Maar men test niet verder dan 5 jaar. Als je inderdaad gevalideerde data hebt van 30 jaar oude tabletten of zetpillen, dan zie ik daar graag de data van. En ook dan meteen graag de gebruikte opslagcondities (of verwijzing naar de paper waar dit in staat).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.emedexpert.com/tips/expired-meds.shtml#ref4
SLEP has found that 88% of 122 different drugs stored under ideal conditions should have their expiration dates extended more than 1 year, with an average extension of 66 months, and a maximum extension of 278 months.
Thecis
7 jaar geleden
@Jackd
Mooie quote inderdaad. Maar let wel op, er zit een addertje onder het gras. Ze geven er namelijk bij op dat het opgeslagen dient te worden "under ideal conditions". Dat is per medicatie verschillend (en kan dus betekenen dat bepaalde formuleringen zoals tabletten onder stikstof of argon opgeslagen wordt). Het artikel verwijst ook nog eens naar een paper waar dit kort wordt aangegeven, namelijk dat ze niet weten hoe het precies opgeslagen is. Echter, in diezelfde paper geven ze ook aan dat ze een aantal stoffen (waaronder paracetamol) inderdaad vanuit een apotheek hebben gehaald in de originele verpakking en na ca 30 jaar getest hebben. De afname van potency is inderdaad maar marginaal (van 250.0 mg claimed naar 249.2 mg gemeten (en dat kan best wel eens de echte waarde van die batch geweest kunnen zijn)).
Voor paracetamol is dit inderdaad indrukwekkend! Wist ik niet, dank voor deze les!