Als ik ibuprofen slik, mag ik dan ook nog diclofenac creme smeren?

Het is niet goed om twee soorten NSAID tegelijk te gebruiken. Maar als je de een slikt en de ander (op een kleine plek) smeert, mag het dan wel of is dat nog slecht voor je?

Toegevoegd na 2 uur:
Het gaat me dus specifiek om de een slikken, de ander smeren. Die tweede komt dus niet in je maag en maar een heel klein beetje ervan in je bloed. Toch?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het komt wel beide in je bloed, alleen de een gaat via de maag en de ander via de huid.

Het beste antwoord

Nee, niet tegelijkertijd gebruiken.

Vooral mensen die ook andere medicijnen gebruiken, dienen eerst advies te vragen aan de huisarts of apotheek voordat ze bij de drogist deze 'vrije jongen' onder de pijnstillers kopen.

"Gebruik ibuprofen niet in combinatie met andere NSAID’s, zoals diclofenac en fenylbutazon. De bijwerkingen kunnen dan versterkt op de voorgrond treden." (bron)

"Ibuprofen is een effectieve pijnstiller en verkrijgbaar onder veel merknamen, zoals Nurofen en Advil. Voor ibuprofen onder de 600 mg kunt u zonder recept bij de drogist terecht. Dat geldt overigens ook voor diclofenac (10 mg) en saridon. Dat wil echter niet zeggen dat ibuprofen een onschuldige koortsverlager is. Verre van dat. Vooral mensen die ook andere medicijnen gebruiken, dienen eerst advies te vragen aan de huisarts of apotheek voordat ze bij de drogist deze ‘vrije jongen’ onder de pijnstillers kopen. Verder zijn de bijwerkingen van ibuprofen beslist niet gering." (bron)

Toegevoegd na 2 uur:
Nee, gewoon niet doen, hoe je het ook wendt of keert, het komt in je lichaam terecht en dat is niet goed.
Neem contact op met je huisarts (-assistente) en vraag wat te doen of stel je vraag aan de apotheker, deze kan ook advies geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat heb ik ook gelezen. Maar dat gaat over het slikken van twee soorten NSAID. Ik bedoel de een slikken, de ander smeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maakt geen drol uit of je de een slikt en de ander opsmeert. De stoffen komen allebei gewoon in je bloed terecht.

Andere antwoorden (1)

Nee dat mag niet, bij ibuprofen gebruik mag je eigenlijk alleen paracetamol gebruiken om de pijn te verlichten. Geen asprine, echt alleen paracetamol en dan daarvan mag je er over de hele dag 8 innemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je ibuprofen van 600 mg hebt is het overigens wel verstandig om een maagbeschermer erbij te slikken.