Na hoeveel tijd is de morningafterpil uitgewerkt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Mocht er iets mis zijn gegaan met een voorbehoedmiddel of heb je seks gehad zonder voorbehoedmiddel, dan kun je de morning-afterpil gebruiken. Ook het morning-afterspiraaltje is een mogelijkheid. De huisarts kan dit plaatsen. Ben je eenmaal zwanger, dan werken de morning-afterpil en het morning-afterspiraaltje niet meer. In dat geval kun je eventueel nog een overtijdbehandeling of een abortus overwegen. Neem daarvoor contact op met je huisarts. Morning-afterpil
De morning-afterpil is een 'noodpil' en niet geschikt om het gebruik van een voorbehoedmiddel te vervangen. Hij is namelijk minder betrouwbaar dan bijvoorbeeld de anticonceptiepil. Er zijn verschillende morning-afterpillen. De meest gebruikte morning-afterpil bevat levonorgestrel. Verder bestaat er een morning-afterpil met ulipristal. Deze zijn zonder recept verkrijgbaar. Hoe de morning-afterpil werkt, is niet helemaal bekend. Men vermoedt dat deze de eisprong uitstelt of blokkeert. De morning-afterpil werkt het best als je hem zo snel mogelijk inneemt nadat je onbeschermde seks hebt gehad. Hoe langer je wacht met innemen, hoe minder betrouwbaar hij is.
http://www.apotheek.nl/themas/morning-afterpil#de-morning-afterpil

Antwoorden (1)

Hoe de morning-afterpil werkt, is niet helemaal bekend. Men vermoedt dat deze de eisprong uitstelt of blokkeert.

De morning-afterpil is een 'noodpil' en niet geschikt om het gebruik van een voorbehoedmiddel te vervangen. De morning-afterpil werkt het best als je hem zo snel mogelijk inneemt nadat je onbeschermde seks hebt gehad. Hoe langer je wacht met innemen, hoe minder betrouwbaar hij is. Oftewel: hoe groter de kans dat je inmiddels zwanger bent.

Je kunt niet spreken van een tijd dat deze pil zou werken, maar hij dient alleen om te voorkómen dat er een eitje bevrucht kan worden. Alleen als je dagelijks de gewone anticonceptiepil slikt kun je zeker zijn van bescherming tegen zwangerschap.
Amadea