Wat is de beste slaappil?

Ik slik als ik het nodig heb lorazepam. Hiervan merk ik dat ik er de volgende dag de hik van krijg dus wil ik er geen te hoge dosis van gebruiken. Is er een andere slaappil dat vrijwel geen bijwerkingen heeft en waarvan bekend is dat er geen rotzooi in zit?
Zou een gepaste dosis melatonine niet de beste slaappil zijn?

7 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

Een slaappil is altijd iets heel persoonlijks. Mijn vrouw kreeg eens een slaappil voorgeschreven en nam er slechts eentje in. Ze was bijna vierentwintig uur van de kaart.

Na een tijdje moest ik tijdelijk ook slaappillen gebruiken en kreeg dezelfde voorgeschreven. Ik gaapte er niet eens van. De dokter zei: 'Neem er maar twee, daar moet een paard van in slaap vallen. Ik sliep er echter niet door.

Na een tijdje besloot ik het probleem zelf maar op te lossen en probeerde ik in bed zo goed mogelijk te ontspannen door aan niets te denken. Aanvankelijk lukte dat voor geen stuiver, maar na een tijdje sliep ik weer als een roos.

Ik zou zeggen: Al die zepan is rotzooi. Onder de merknaam Valium wordt het door de apotheek op doktersrecept geleverd. Maar het beste kun je ze niet gebruiken. Ontspannen is het sleutelwoord hier. En dus bv. geen spannende films bekijken voor het slapengaan.

Strekte en succes. Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De beste ''slaappil'' is een gezonde slaaphygiëne, zonder medicijnen. Dus zorgen dat je in je dagprogramma voldoende daglicht, beweging en gezonde voeding krijgt om voldoende melatonine op te bouwen, en 's avonds die dingen juist vermijden (blauw licht, inspanning, voeding - en natuurlijk opwekkende middelen als cafeine en suiker), eventueel aangevuld door een vast bedritueel en regelmatige bedtijden, ook in het weekend. En verder vooral niet televisie kijken of met de telefoon spelen en soms zelfs niet lezen in bed (al werkt dat voor veel mensen juist weer prima, maar als je inslaapproblemen hebt gewoon niet doen.)

Slaapmiddelen zijn in de regel nadrukkelijk bedoeld als TIJDELIJK middel om in te slapen, bijvoorbeeld in tijden van extreme stress. Daarna treedt heel snel afhankelijkheid en gewenning op, en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel , dus hoe eerder je die doorbreekt, hoe beter.

Het enige "slaapmiddel" dat je langdurig kunt gebruiken - al blijft het niet de gezondste optie - is melatonine als je door je baan echt niet onder grote tijdsverschillen uitkomt (luchtvaart, ploegendiensten). Maar ook dan bij voorkeur oner behandeling van de arts, want wat vrij verkrijgbaar is is lang niet allemaal even goed of werkzaam.