Zijn er wetenschapppelijke bijwerkingen bekend van Valproïnezuur ( i.v.m epilepsie) die inwerken op krachtsverlies en stijfheid na zitten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Op zich is parkinsonisme een bekende bijwerking van middelen als depakine; we hebben het dan wel over een zeldzame bijwerking; ze komen voor bij minder dan 0,01% van alle gebruikers. Dat je neuroloog daar zijn twijfels bij heeft begrijp ik dus wel.

Ik vind je klachten meer klinken als ataxie, daarbij is er een stoornis opgetreden van de coördinatie van bewegingen. In het meest typische geval grijpen mensen dan bijvoorbeeld steeds mis als ze iets van tafel proberen te pakken of ontstaan er heel uitgebreide bewegingsafwijkingen. Het kan echter ook alleen wat trillingen veroorzaken, waar je zelf weinig tot geen controle over hebt.
Dit is een bijwerking van de depakine die veel vaker voorkomt, bij ongeveer 1% van alle gebruikers.

Je kan het relatief eenvoudig testen door met je vingers alternerend op de rand van de tafel te trommelen (alsof het trommelstokjes zijn.) Bij ataxie gaat dat al snel fout.

Nu is het de vraag wat de oorzaak van de ataxie is (als dat het al is...) Met jouw voorgeschiedenis kan ik meerdere mogelijke oorzaken aanwijzen. Eigenlijk elke hersenbeschadiging kan het geven. Medicatie is slechts één van de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volledig herkenbaar!
Stijfheid staat ook nog steeds en hoop dat dit tijdelijk is, eveneens als ineens dat aankomen. Ben gelijk gaan trommelen vingers van aangedane kant en klopt... lukt totaal niet, hoewel met vlakke hand op tafel nog wel een beetje (t)rommelig :) Blijft ook lastig "wat is wat en hoort bij wat"? ;)
Intussen is ook deel CVI in beeld gekomen en ben /was al bekend met misgrijpen, geen ruimtelijke gevoel, beetje neglect enzo.
Gelukkig wisselen deze onvermogens wat en en kan ik zoals nu iets redelijk nog zien en typen :) PS. hoort bij bijwerkingen ook een zere tong, binnenkant wangen? Door vorige week nog een insult ( met tongbeet) nu aardig last van die branderigheid in de mond.

Andere antwoorden (1)

Moeite met bewegen, zoals stijve spieren, beven, een maskerachtige uitdrukking op het gezicht, murmelen, moeite met lopen en spreken. Deze bewegingsstoornis wordt ook wel 'parkinsonisme' genoemd, omdat de verschijnselen lijken op die van de ziekte van Parkinson
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel veel is te herkennen intussen , ook vorm beven of milde soort trilling , maar dan eenzijdig van arm, hand (buitenste vingers) en zijkant bovenbeen. Helaas ook nog heel vlot vele kilo's aankomen zonder verandering in eet-en bewegingspatroon.
Laatste erkende de meest recente neuroloog, maar andere verschijnselen zijn kennelijk unicum of onbekender?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Con, je hebt ook zoveel andere dingen erbij, dat maakt het op den duur schier onmogelijk om te achterhalen of nieuwe symptomen horen bij al aanwezige aandoening(en), een bijwerking zijn van medicatie (en zo ja, welke dan?) of dat het een nieuw symptoom en is mogelijk duidt op iets dat nader onderzocht zou moeten worden. Ik heb hetzelfde: een bepaalde combi van nieuwe klachten of een verergering van oude kunnen horen bij mijn chronische aandoening, (ook nog eens een aandoening waarbij haast alles in het lichaam in theorie door aangedaan kan zijn) een bijwerking zijn van medicatie, een gewone virusinfectie die zich bij mij dan eerder uit in onder meer ook een verergering van bepaalde bestaande klachten, een nieuwe manifestatie zijn van de aanwezige aandoening, kunnen duiden op het opnieuw de kop opsteken van een af en toe terugkerende aandoening waarvoor ik door de onderliggende problematiek vatbaarder ben, óf kunnen duiden op een geheel nieuwe aandoening - wat dan weer kan variëren van iets in de categorie 'compleet onschuldig, wacht gewoon een paar weken af', of 'meteen spoeddoorverwijzing danwel opname nodig'. Dat laatste is niet anders dan bij ieder ander, maar met het hele verhaal daaraan voorafgaand is het niet verwonderlijk dat je regelmatig niet direct weet wat te doen met nieuwe klachten, of met al langer bestaande klachten waarvan de oorzaak (nog) niet bekend is. Ik vrees dat je er af en toe gewoon genoegen mee zult moeten nemen dat je niet altijd weet waar bepaalde symptomen vandaan komen. Ik denk dan altijd maar dat als het iets ernstigs is, dat vanzelf op den duur wel zal blijken door bijvoorbeeld een verergering van de klachten. Als een bepaalde klacht je echt beperkt in het dagelijks leven en niet te compenseren is (met bijvoorbeeld (pijn)medicatie of hulpmiddelen) dan zul je soms echt op onderzoek uit moeten, maar voor alle overige dingen is het m.i. gewoon niet altijd de energie en moeite waard.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lies ik begrijp je. Ook dat het bij jou en nu mij soms heel complex is gezien lijst ook andere medicatie/aandoeningen. Kom net terug van opname neurocare weer na fiks insult. De spiegel in het bloed bleek nog wat laag. Nu ophoging... De 2 jaar dat ik Keppra gebruikte had ik geen bijwerkingen op 1 x een grandmal na dan. Na dat insult werd die ADD zo heftig en ineens ook zo licht-en contrast en geluidsgevoelig. Daarom werd Depakine voorgeschreven.( Overstap was bedoeld als soort test ) Sinds 5 weken (en na eerst afbouw keppra) heb ik continu honger, al geef ik niet toe aan tussendoor happen, maar kan er slecht door inslapen bv.Gaandeweg ook steeds strammer en loop minder 'stabiel' en dit vooral kort na omhoogkomen.
Snap dat vaak er geen keuzes zijn en bijna alles op dit vlak ook bijwerkingen heeft ;)
Maar pijn/stram spierzwaktes zijn ook best belastend...tegelijk wil ik ook niet eigenwijs zijn tuurlijk, snap je ? :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het echt een nieuwe klacht is die is ontstaan kort na het wijzigen van medicatie, dan is de kans natuurlijk wel groot dat dit een factor is. Het is alleen zo vervelend dat het wijzigen van medicatie bij epilepsie altijd langzaam gaat en zoveel voeten in de aarde heeft. Voor dat inslapen zijn waarschijnlijk nog wel mogelijkheden, maar tegen die motorische bijwerkingen kun je waarschijnlijk niet veel doen. Misschien medicinale cannabis, maar ik geloof dat de effecten op dit type symptomen bij Parkinson ook niet zo geweldig is. Dan sta je toch voor de keus om medicatie te wijzigen of het nog even aan te zien.. Lastig. Ben je sinds vijf weken aan het opbouwen, of zit je al vijf weken op een hogere dosis? De eerste paar weken zijn de bijwerkingen altijd het ergst bij dit soort middelen. Maar daarmee vertel ik je ongetwijfeld niets nieuws ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Grinnik ..ja veel komt ook voort uit eigen ervaringen + voorheen studie en meer. Laatste is idd ontstaan sinds ophoging depa. Hoop dat dit gaandeweg ja veel nog iets betert en nog belangrijker : geen insulten meer geeft ;) De haard van aanvallen ligt in ook het deel motorische cortex hoorde ik..dronkemansloop en ook spasmes (ook rls)geregeld. Gelukkig is er nog sterke r. kant over en daar wil ik zuinig op zijn, liever niet omvallen door zwakte aanvallen of klunzigheden ;) Mediwiet hoop ik te mogen proberen alsnog.Schijnt ook rust in overbelaste deel (Add) brein te geven?