Is er nu oxazepam tolerantie opgetreden?

Ik had vandaag een moeilijk moment met een vriend door mn verlatingsangst. Ik zou hem vandaag ontmoeten om het uit te praten. Maar hem zien wekte zoveel angst op dat ik om 12:00 16:00 en 20:00 oxazepam 10 MG heb ingenomen. Dit was dus alleen afgelopen dag.

Kan het zijn dat er nu een tolerantie is waardoor het effect minder is?

7 jaar geleden
2.3K
Reddie
7 jaar geleden
Misschien is een sessie met een therapeut om over die angst te praten effectiever dan steeds maar oxazepam slikken.
Reddie
7 jaar geleden
Of praat met een vriendin of een vertrouwd iemand over die angst.
Ritsuka
7 jaar geleden
Lijkt mij ook een goed idee ja, leren met je angst om te gaan. Je huisarts kan je doorverwijzen naar iemand die je kan helpen.
Eric1993
7 jaar geleden
@Reddie Ik zit momenteel in therapie bij het GGz. De therapie gaat lang duren, en om tussentijds het te kunnen "overleven" gebruik ik oxazepam en lorazepam

Het beste antwoord

Nee, daarmee treedt geen afhankelijkheid op.
De afhankelijkheid van oxazepam begint pas echt een rol te spelen als je het een week of twee meerdere keren per dag gebruikt. Van een enkele dag drie tabletten wordt je niet afhankelijk.

Als je naast de drie tabletten die je noemt wel al langer regelmatig oxazepam neemt dan kan het natuurlijk wel zijn dat je afhankelijk bent, maar dat komt dan niet door die drie tabletjes.

Overigens hebben de mensen in de reacties wel een punt: dat je voor zoiets zo angstig bent dat je de hele dag door oxazepam nodig hebt klinkt redelijk extreem. Het is misschien wat kort door de bocht om meteen te roepen dat je er hulp voor nodig hebt maar waarschijnlijk is het wel een goed idee om daar eens met je huisarts over te praten; tenzij je allang al hulp daarvoor hebt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Je spreekt over afhankelijkheid, op het eerste gezicht een verwarrende term. Zou het woord gewenning niet beter zijn. Is afhankelijkheid niet zo dat je niet meer zonder kunt terwijl gewenning een bepaalde mate van tolerantie inhoudt wat eerder bij de vraag lijkt aan te sluiten.
https://www.drugsinfo.nl/publiek/vraag-en-antwoord/resultaten/antwoord/?vraag=11117
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erotisi: ja eigenlijk heb je gelijk, ik zou het eigenlijk gewenning moeten noemen. Verder blijft de hele redenatie wel hetzelfde.
Eric1993
7 jaar geleden
@flipjeboot Fijn om te lezen dat er geen tolerantie/gewennig op treedt. Ik ben momenteel ook onder behandeling bij het Ggz ik slik citalopram van 20 MG en mirtazapine 15 MG, maar helaas werkt dat niet goed bij erge angst.
Amadea
7 jaar geleden
De vraag is denk ik ook uit angst gesteld: nu helpen die pilletjes, maar hoe zou de angst kunnen worden bestreden als ze niet meer zouden werken? Het zou een gegeneraliseerde angststoornis kunnen zijn: voortdurend piekeren over problemen die zóuden kunnen optreden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Eric1993: de citalopram en mirtazapine zijn inderdaad bedoelt om zeg maag het basale angst niveau te verlagen. De angstpieken halen ze vaak niet, of maar gedeeltelijk, weg. Juist voor die pieken werken middelen als oxazepam beter en vooral sneller. Bij veelvuldig gebruik is gewenning en afhankelijkheid een probleem, maar zolang je het niet dagelijks neemt hoef je daar niet bang voor te zijn.
Als je de oxazepam wel elke dag (of meerdere keren per dag) nodig hebt dan betekent dat dat je zodanig angstig bent dat je contact met de GGZ moet zoeken. Je hebt dan meer zorg van ze nodig; een eventuele gewenning of afhankelijkheid is ín zo'n situatie (hoe vervelend ook) van ondergeschikt belang.
Dus niet teveel zorgen hierover maken, bespreek dit eventueel ook eens met je behandelaar. Veel sterkte verder. @Amadea: natuurlijk heb je gelijk, vandaar ook het advies om wel hulp te zoeken. Zoals Eric1993 al schrijft heeft hij al een behandelaar bij de GGZ. Die zal toch vast ook oog hebben voor andere psychiatrische pathologie.
Eric1993
7 jaar geleden
@flipjeboot Heel erg bedankt voor het advies. Ik gebruik oxazepam sws nooit dagelijks. Ik heb van mn psychiater ook lorazepam gekregen. Die gebruik ik pas echt in uiterste gevallen. Het angst wat ik heb is vooral met sociale contacten. Ik zit in therapie, maar de therapie gaat lang duren doordat er in het verleden heel veel is gebeurd wat ik nog moet verwerken. In de tussentijd gebruik ik dus oxazepam en lorazepam, vooral ook om te voorkomen dat ik in het openbaar moet braken of diarree krijg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@eric1993: dat lijkt me prima. Nogmaals sterkte gewenst.