Hoelang moeten transseksuele puperteitsremmers gebruiken?

Ik weet dat mensen die genderdysforie (transseksualiteit) hebben vanaf 12 jaar één keer in de 4 weken puperteitsremmers kunnen injecteren om de puberteits kenmerken stil te leggen. Maar tot welke leeftijd moet men dan puperteitsremmers gebruiken? Ik dachte tot men met de levenslange hormoonbehandeling kan beginnen (vanaf 16 jaar), klop dit?

7 jaar geleden
1.7K
SimonV
7 jaar geleden
Volgens mij wel.
Vanaf hun zestiende, als ze juridisch zeggenschap hebben, kunnen de kinderen die het proces willen voortzetten cross-sexhormonen krijgen, wat hen hormonaal voorbereidt op een geslachtsveranderende operatie. Die is mogelijk als ze achttien worden. De meeste transseksuelen gaan hiertoe zo snel mogelijk over. http://www.kennislink.nl/publicaties/ik-zit-in-het-verkeerde-lichaam

Het beste antwoord

Ze mogen niet langer dan vier jaar gebruikt worden. Ze mogen niet te lang gegeven worden, want ze hebben een invloed op de groei en veroorzaken botontkalking.

Vanaf 12 à 13 jaar wordt gestart met puberteitsremmers. In dit stadium begint de borstontwikkeling bij het meisje (dit start met een tepelvergroting en lichte toename van de borst), en bij de jongen neemt de volumeontwikkeling van de testes toe (maar is er nog geen baard in de keel). De redenering is dat er toch gedurende enige tijd een confrontatie met de puberteit moet zijn. Deze puberteitsremmers worden niet beschouwd als een eerste stap tot geslachtsomschakeling maar als een omkeerbare tussenstap in het proces.

Deze puberteitsremmers zorgen dat de ontwikkeling van ongewenste lichaamskenmerken vermeden wordt. De lichamelijke kenmerken van het biologisch geslacht zijn op die leeftijd nog niet volledig ontwikkeld. Door deze vroegtijdig te onderdrukken vergroot de 'passabiliteit' en wordt de eventuele toekomstige chirurgische ingreep vereenvoudigd. De effecten van puberteitsremmers zijn ook nog omkeerbaar: zodra iemand stopt met puberteitsremmers zal de puberteit zich lichamelijk inzetten. Dit geeft aan de jongere extra tijd om uit te zoeken hoe men verder wil.

Vanaf hun zestiende, als ze juridisch zeggenschap hebben, kunnen de kinderen die het proces willen voortzetten cross-sexhormonen krijgen, wat hen hormonaal voorbereidt op een geslachtsveranderende operatie. Die is mogelijk als ze achttien worden.

Toegevoegd na 57 minuten:
Soms krijgen kinderen tot hun achttiende remmers en daarna pas cross-sexhormonen. Dat betekent dat ze maximaal zes jaar remmers hebben gehad.
SimonV
7 jaar geleden
10XL
7 jaar geleden
Maar als ze nou 4 jaar die puperteitsremmers hebben gehad en aan de hormonen beginnen, komt de puberteit kenmerken dan weer terug of niet (borsten bij transmannen en zware stem bij transvrouwen) omdat het "omkeerbaar" is?
SimonV
7 jaar geleden
De hormonen zorgen er volgens mij voor dat het proces onomkeerbaar wordt.