Zijn 50 melatonine pillen dodelijk?

Hallo, een vriend van me zegt 50 melatonine pillen te hebben en zegt deze in te willen nemen. Hoe erg kunnen de gevolgen zijn? Zou dit tot zijn dood kunnen lijden of wat zou het voor schade achterlaten?

Alvast enorm bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afhankelijk van de dosering per pil is het gevaar van 50 stuks niks tot bijna niks. Uit de link van Amadea:
"In de literatuur is toediening van dagelijkse doses tot maximaal 300 mg melatonine gemeld zonder dat dit klinisch significante bijwerkingen veroorzaakte." Aangezien de normale doseringen per pil in Nederland tussen de 0,1 en 5mg liggen kom ze zelfs met 50 stuks van 5 mg nog "maar" aan 250mg. De reden van het nemen van 50 pillen kan wel gevaarlijk zijn.
Erna55
8 jaar geleden
Dit is niet niks.
Je vriend geeft met deze uitlating aan dat hij wel erg wanhopig is, zelfs overweegt om een eind aan zijn leven te maken.
Schakel je ouders in, wanneer je jong bent. Vertel het hen.
Er is voor mensen met suicidale gedachten een hulplijn : 0900-0113
Probeer of je je vriend kunt laten bellen , anders kun je er zelf ook steun zoeken over hoe je je vriend helpt.
https://www.113online.nl
Erna55
8 jaar geleden
P.S.: De tekst van je antwoord was: "Dodelijk is de wens van je vriend om een eind aan zijn leven te maken.
De pillen die je vriend wil gaan slikken zijn niet direct dodelijk.
Maar wanneer hij de wens heeft om te sterven dan zal hij daarvoor mogelijk iets anders zoeken. Bij veel mensen bestaat het idee dat iemand die veel aan suïcide denkt of erover praat, nooit echt een einde aan zijn leven zal maken. Dat is een misverstand. Elke uitspraak in deze richting is een signaal dat serieus genomen moet worden. Hoe langer iemand met suïcidegedachten rondloopt , hoe groter de kans is op een poging. Uit : http://www.psychischegezondheid.nl/suicide?tab=6
——-Tips naasten .
Vermoedt u dat uw naaste, familielid, vriend of kennis suïcide overweegt of begint deze daar zelf over, ga daar dan op in en laat hem vrijuit praten. Stel concreet de vraag: denk je wel eens aan suïcide, of: denk je vaak aan de dood?
Neem de suïcidale gevoelens en gedachten altijd serieus. Probeer u in te leven in de situatie en problemen van uw naaste, vriend of kennis. Spreek geen oordelen uit. Luister en toon begrip.
Hoe moeilijk en confronterend praten over suïcideplannen ook is, ga het gesprek niet uit de weg. U mag ook laten zien wat het met u doet. Laat desnoods weten dat u niet weet wat u moet zeggen of doen. Laat ook blijken dat u uw naaste wilt blijven steunen. Probeer te voorkomen dat het onderwerp taboe wordt.
Probeer niet de problemen van de ander op te lossen en geef geen adviezen, hoe goedbedoeld ook. Iemand die zo wanhopig is, kan daar niets mee.
Stel voor om samen professionele hulp te zoeken, als dat niet al is gebeurd. Voorkom dat u zelf de rol van hulpverlener krijgt.
Zoek zelf steun. Het is zwaar om met iemand om te gaan die suïcidaal is. Uiteindelijk kunt u het misschien zelfs niet meer opbrengen om de suïcidale persoon nog langer te steunen. Zorg daarom dat u zelf iemand hebt bij wie u uw verhaal kwijt kunt en dat u zelf voldoende steun hebt. Zoek mensen met wie u de zorg voor de suïcidale persoon kunt delen.———"

Antwoorden (1)

Nee. Acute overdosering leidt naar verwachting niet tot ernstige klinische toxiciteit. Er is geen speciale behandeling noodzakelijk. Eventueel kan overwogen worden geactiveerde kool toe te dienen.

Te verwachten effecten zijn onder andere hoofdpijn, duizeligheid, lethargie, slaperigheid, verwardheid, desoriëntatie en ataxie. Psychotische effecten, zoals hallucinaties, paranoia en nachtmerries, zijn in zeldzame gevallen ook gerapporteerd.

In een retrospectieve case series van 394 melatonine blootstellingen, traden in 63% van de gevallen geen effecten op, in 32% lichte effecten, in 4% matige effecten en in 1,2% ernstige effecten. Het meest voorkomende effect was slaperigheid of lethargie (in 15% van de gevallen). Verder werden in minder dan 1% van de gevallen gemeld: pijn op de borst, tachycardie, buikpijn, misselijkheid, braken, hypothermie, agitatie/geïrriteerdheid, ataxie, verwardheid, vertigo/duizeligheid, hoofdpijn, onduidelijke spraak en tremoren.
Amadea
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Als je dit soort informatie verstrekt is het beter gewoon de dodelijke dosis te vermelden.
Amadea
8 jaar geleden
Wat maak je me nou, Reddie? Lees de richtlijnen nog eens goed: "Bijdragen houden geen risico in wanneer lezers of derden dit in de praktijk brengen". Maar er is dus geen dodelijke dosis van melatonine.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie: Heel goed opgemerkt. Lijkt mij een suïcidale vraag waar je op kan scoren.
Van mij een gemotiveerde en geen stiekeme min-
Amadea
8 jaar geleden
Hoezo waar je op kan scoren? Als jij vindt dat de vraag niet aan de richtlijnen voldoet moet je de vraag melden bij de moderatie, in plaats van een kennis vermeerderend antwoord erop af te keuren!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@TegenXinnig ? Gewoon een goed antwoord op een vraag. Het antwoord van Erna55 gaat niet eens in op de vraag en ga ik melden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea en @MrTomaat:
Eigenlijk reageerde ik niet zo zeer op het antwoord maar op de reactie van Amadea:
"Lees de richtlijnen nog eens goed:" en: "Bijdragen houden geen risico in wanneer lezers of derden dit in de praktijk brengen".
Dan heb ik kennelijk een heel andere interpretatie van de richtlijnen om me daar achter te kunnen verschuilen als het fout gaat.
Amadea
8 jaar geleden
Die reactie was op de opmerking van Reddie dat hij vindt dat de dodelijke dosis vermeld zou moeten worden. Geen van ons kan weten of de vraag met deze bedoeling gesteld is. Het lijkt een gewone kennisvraag en daar mag je dus gewoon antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan heb ik kennelijk een heel andere interpretatie van de richtlijnen om me daar achter te kunnen verschuilen als het fout gaat. Wat kan er fout gaan dan, stel aan dat zelfmoord het probleem is hier? De vrager wil dood.
Het antwoord is nee.
De vrager weet dat deze nu dus geen succes zal hebben met deze methode, dus zal het niet proberen. Als deze het antwoord snapt.
Kans op schade 0.
Erna55
8 jaar geleden
De vraagsteller zal nu ( waarschijnlijk) iets anders gaan proberen.
Kans op schade : zeer groot omdat de doodswens niet verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vrager wil niet dood. Zijn /haar vriend wordt over gesproken.
De vrager weet niet of het succesvol is anders zou vrager deze vraag hier niet stellen, maar is bevreesd dat zijn/haar vriend dit doet.
Mag hopen dat de vriend van vraagsteller dit antwoord wel snapt.
Blijft voor mij toch de interpretatie van de richtlijn bestaan en dat beantwoorder de verantwoordelijkheid en de gevolgen van het antwoord overziet.
Vrees dat het nu een discussie gaat worden maar zal een voorbeeld noemen. Vraag: De remmen van........piepen.
Antw: Spuit er een dot vet tussen en je remmen piepen niet meer. Hierbij voldoet m.i. vraag en... antwoord. Maar die verantwoordelijkheid zou ik niet willen/kunnen nemen. Maar laat ik duidelijk zijn en aan niemand afbreuk te willen doen dat dit mijn zienswijze is en met respect jegens elkaar hier op GV mijn vragen, antwoorden en mening uit. M.v.g. TX
Amadea
8 jaar geleden
Vraagsteller maakt zich zorgen om zijn vriend. Nu hij weet dat dit geen schadelijke gevolgen kan hebben heeft hij de mogelijkheid om zijn vriend te verwijzen naar hulpverlening. Het is dus nog niet te laat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea: Denk de we gelijktijdig "stereo" aan het typen waren Maar dat laatste in jouw reactie "het verwijzen" Dit ontbrakin jouw antwoord of ik heb er radicaal overheen gelezen.
Dit vond ik juist zo sterk in het antwoord van Erna55 inmiddels verdwenen naar reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag: De remmen van….....piepen.
Antw: Spuit er een dot vet tussen en je remmen piepen niet meer. Is een HEEL andere opzet. (geen ja/nee vraag ten eerste)
Er is namelijk een ander antwoord met minder gevaar mogelijk op die vraag. Vergelijkbare vraag (met de vraag die gesteld is hier):
Vraag: Als ik vet spuit op mijn remmen, lost dan dat het gepiep op?
Antwoord: Ja. Dit antwoord dwingt tot een ja. Je kan dan nog zeggen dat dat een slechte oplossing is, maar in dit geval heeft Amadea de mogelijke gevolgen ook gegeven na het antwoord (nee)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de vraag wordt niet gesproken over suïcidaal o.i.d., mogelijk wil de vriend (of vraagsteller) alleen een keer goed slapen. Dit is gewoon een prima antwoord. + Over de dodelijke dosis: die is niet bekend, wel is bekend dat 6 gram niet dodelijk is. (dat is dus 6000mg) Verder hebben de vraagsteller en alle lezers hier internet en dus zeer waarschijnlijk ook google.
Als er iemand acuut suïcidaal is, lezen die niet hier...