Zijn er ook medicijnen met een positieve bijwerking?

In de meeste bijsluiters staan vaak de nevenwerkingen genoemd van het betreffende medicijn. Bijv. duizeligheid of slaperigheid.
Maar zijn er ook wel eens onderzoeken gedaan waarbij er positieve bijwerkingen werden geconstateerd waar het medicijn niet voor bedoeld was?

8 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een keer een project gezien waar men allerlei ziek weefsel met bekende medicijnen ging injecteren. Gewoon kijken of ze ook andere effecten hadden. Het voordeel. Eenmaal een match, kan men zo goed als direct dat medicijn gaan testen op zieke mensen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
van ibuprofen slaap ik altijd heel lekker

Antwoorden (3)

Er zijn zelfs heel veel medicijnen waarvan de bijwerkingen positief is of liever gezegd, die we als positief ervaren. Het meest bekende voorbeeld daarvan is viagra, wat oorspronkelijk een middel voor hoge bloeddruk was. Alleen kreeg je er ook een erectie van. Deze bijwerking is zelfs zo positief dat het middel nu verkocht wordt vanwege de bijwerking!

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier is trouwens een grappig lijstje:
http://mentalfloss.com/article/29840/6-hugely-successful-products-originally-invented-something-else

Listerine: Van huis uit
Propecia: behandeling van prostaat vergroting. Bijwerking, haargroei!
Viagra: al besproken
Coca cola; alternatief voor het verslavende morfine (Bayer had heroine als alternatief, die werkte niet zo goed als minder verslavend alternatief...)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eerste antidepressiva waren ook in eerste instantie ontwikkeld als medicijn tegen tuberculose. Daarbij kunnen antidepressiva ook gebruikt worden tegen voortijdig klaarkomen. Dit kan dus afhankelijk van de reden van gebruik een positieve of een negatieve bijwerking zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, sommige worden soms zelfs gebruikt voor andere dingen dan ze eigenlijk bedoeld waren! Mijn broertje had bijvoorbeeld lhime en kreeg een medicijn tegen rugpijn!:-)
Thecis
8 jaar geleden
@Stantheman
Dat wordt ook veel gedaan. Dat wordt off-label gebruik genoemd. De andere voorbeelden zijn dus eigenlijk ook officieel off-label gebruik, maar inmiddels al zo ingeburgerd dat het officieel daarvoor gebruikt wordt. Maar van oorsprong zijn het bijwerkingen (de haargroei, de erectie, de geur (in het geval van listerine)).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs Softenon, wat rampzalig bleek voor de groei van een foetus, omdat de bloedvaten hierdoor niet goed konden groeien, blijkt nu voor andere aandoeningen een uitkomst. http://www.nrc.nl/handelsblad/2007/11/22/een-nieuwe-kans-voor-softenon-11439233
erotisi
8 jaar geleden
Toch klinkt dat heel tegen-intuitief, dat viagra zowel voor een betere erectie zou zijn als voor verlaging van hoge bloeddruk. Want hoe kan een middel dat zorgt voor juist verhoogde bloeddruk in de penis nu zorgen voor een verlaging van de algemene bloeddruk?
Thecis
8 jaar geleden
@erotisi,
Als ik het me goed herinner, zorgt Viagra voor een verwijding van de bloedvaten. Verwijding betekend ook een lagere weerstand en dus verlaging van de bloeddruk. Echter, verwijding zorgt ook voor betere doorstroming en kan derhalve dus ook een erectie veroorzaken.
(kan het nu even niet verifieren. Mijn werkgever vind het vast niet zo fijn als ik google op viagra...)
Thecis
8 jaar geleden
@vraagstelling,
Bij uw link moeten we wel even een kanttekening plaatsen. Softenon wordt gebruikt als levensverlengende optie bij een aantal kankersoorten. Overigens met succes, maar ook met gigantische nadelige effecten, zodanig nadelig dat er zelf 20% van de behandelde mensen er mee stopte vanwege de bijwerkingen. In dit geval betekend stoppen dus aanzienlijk eerder dood gaan. Het is een a-selectief middel wat nog blijkt de werken, maar vergis je niet in de impact die het middel heeft op het dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Thecis. Er zijn meerdere gebruiken van Softenon. De erfelijke vaatzieke Rendu Oslo Weber wordt nu ook behandeld met Softenon. Ik zet even een link hierover bij. Een vriend van mij vertelt over zijn ziekte en zijn behandeling. http://www.npogezond.nl/tv-uitzending/VPWON_1160848/Labyrint-Medicijnen-placebos-en-bijwerkingen
Thecis
8 jaar geleden
@vraagstelling.
Fijn om te weten dat je vriend behandeld kan worden met Softenon. Als dat goede resultaten geeft, is dat fantastisch. Zie hier ook een nieuwsbrief van ROW waarin Softenon besproken wordt:
http://www.hartenvaatgroep.nl/uploads/media/Nieuwsbrief_ROW_oktober_2012_01.pdf
Softenon wordt heden gebruikt tegen Lepra, een infectieziekte (1964), tegen de ziekte van Behcet
(1979), tegen Aids (1989) en tegen sommige vormen van kanker (2008). Ook hier wordt vermeld dat er bijwerkingen zijn en dat de bijwerkingen zeer ernstig kuinnen zijn. Het is een afweging van de patient of dat het waard is. Voor sommige wel: De meest bekende bijwerkingen van Softenon zijn: slaperigheid, huiduitslag, zenuwuitval.
Bij vier patiënten trad een min of meer ernstige bijwerking op, namelijk een polyneuropathie. Dat is een blijvende uitval van de gevoelszenuwen in de benen. Eén van deze patiënten stopte daarom het gebruik van Softenon. De andere drie waren zo tevreden over het uitblijven van de bloedneuzen dat zij doorgingen ondanks deze bijwerking.
(dit stukje is dus volledig ge-ent op ROW patienten) Zoals ik hierboven al vermeld had, wordt het inderdaad ook voor de behandeling van sommige kankersoorten gebruikt (levensverlengend). Daar blijft het 20% die stopten vanwege de bijwerkingen, ofwel, zij vonden dat de kwaliteit van leven zonder softenon beter voor hen was. Er zullen altijd individuen zijn waarvoor de middelen werken en dat zij het het waard vinden. Voor die mensen moeten de middelen dan ook gewoon aanwezig blijven. Maar maak niet de vergissing dat omdat het middel werkt bij 1 iemand (in dit geval zelfs een bekende) dat het voor iedereen zou moeten werken en dat het dus ongevaarlijk is
(in het kaliber, "roken gevaarlijk? Mijn opa is er 150 mee geworden!"). Er zullen altijd tal van toepassingen blijken en we weten vele van het menselijk lichaam, maar het merendeel nog niet (het biologisch systeem is echt heel erg complex). Er zullen dus middelen blijven bestaan waar andere toepassingen voor gevonden worden dan waarvoor ze ontworpen zijn.
Die zijn er zeker en deze worden dan gebruikt voor aandoeningen andere dan waarvoor eerst bedoeld:"Niet geregistreerd gebruik", kent u die uitdrukking? Dat is geneesmiddelen aanwenden voor een aandoening of in een dosering waarvoor ze niet geregistreerd werden.

Zo'n beetje als een ajuin op het nachtkastje leggen als u last hebt van een verkoudheid, maar dan met echte medicamenten.

Als een arts medicatie voorschrijft voor een aandoening die niet vermeld staat in de productinformatie - bijvoorbeeld een middel tegen prostaatkanker aan een vrouw met een reumatische aandoening - spreekt men van "off-label
fremar
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
er zit wel een verschil in, maar dat is wel vaktechnisch. De dingen waarbij medicijnen als off-label worden voorgeschreven zijn niet noodzakelijkerwijs bijwerkingen. Maar je hebt wel absoluut gelijk dat heel veel medicijnen voor andere dingen gebruikt worden dan waarvoor het van oorsprong geregistreerd is
Er bestaan anticonceptiepillen welke een gunstig effect hebben op de huid: jeugdpuistjes verdwijnen ervan. Een voorbeeld van een dergelijke pil is de Diane pil welke een vriendin van ons heeft gekozen, speciaal vanwege de gunstige bijwerking.

Overigens hebben anticonceptiepillen soms ook ongunstige bijwerkingen. Laat u goed informeren en lees voor eventueel gebruik de bijsluiter!