Hebben placebo's ook effect op dieren?

Een koe een neppil geven en hopen dat hij beter wordt. Is dat al eens onderzocht? Of werkt dat uberhaupt niet omdat deze geen verwachtingen kan hebben waarop oa het placebo effect op is gebaseerd?
En in dit geval denk ik dan alleen aan medicijnen maar ook aan andere (alternatieve) geneeswijzen, mochten die er zijn.

8 jaar geleden
1.7K
Rieneke1
8 jaar geleden
Wel op huisdieren: de positieve verwachting van de eigenaar wordt door het dier opgepikt.
Cryofiel
8 jaar geleden
En de andere behandeling, ook die wordt opgepikt.

Antwoorden (3)

Nee, placebo's hebben geen effect op dieren, omdat placebo's sowieso gene effect hebben.
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Zie verder mijn antwoord hier: http://www.goeievraag.nl/wetenschap/biologie/vraag/578632/lichamelijke-mechanismen-placebo-tijdelijke-gedeeltelijke
erotisi
8 jaar geleden
in onderstaande documentaire worden de effecten van placebo's besproken.
Maar misschien bedoel je met je antwoord dat de ingredienten van placebo's zelf geen direct mechanisch/fysiologisch effect hebben?!
Toch blijkt ze psychisch wel effect te hebben welke zich volgens de docu toch vertaald in fysiologiesche effecten http://www.npo.nl/focus-het-placebo-effect/29-11-2015/VPWON_1220423
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi, maar dat komt door die placebos', maar door het idee 'dat er iets gebeurt'. Elk ritueel of suggestie is goed genoeg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is een reden waarvoor het placebo EFFECT heet. Als het sowieso geen effect heeft, zou ook geen placebo groep nodig zijn bij medische trails.
tinus1969
8 jaar geleden
@Sebas86. Een placebo groep bij klinische trials bewijst niet dat placebo's werkelijk effect hebben. Een placebo-groep is bedoeld om zoveel mogelijk gelijk te zijn aan de 'verum'- groep (de groep die het echte medicijn krijgt), zodat een positief effect in de verumgroep alleen maar door het medicijn kan komen, en niet door bijvoorbeeld 'natuurlijk beloop' (een deel van patienten wordt vanzlef beter).
Er zijn steeds meer onderzoeken die aantonen dat placebo's werkelijk meetbare fysiologische veranderingen teweegbrengen.
Ieder mens bezit bijvoorbeeld het vermogen zelf "pijnstillers aan te maken". Door de verwachting dat de pijn zal verminderen, kan een neppijnstiller deze "natuurlijke apotheek" activeren.
Uit een onderzoek bleek bijvoorbeeld dat een nep-operatie in plaats van een veel toegepaste operatie bij artrose van de knie hetzelfde of een beter resultaat had dan de gewone operatie, zelfs op lange termijn.

Ook bij dieren kan het placebo-effect optreden.
Bij een onderzoek werden 28 honden met epilepsie behandeld met een placebo.
79% van de honden toonde een afname in het wekelijkse aantal aanvallen en bij 29% was de frequentiedaling zelfs 50% of meer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat verwachtingen een effect hebben op fysiologische processen, heeft Pavlov al aangetoond: door een bel te laten rinkelen gingen honden uiteindelijk speeksel produceren.

Toegevoegd na 1 dag:
Een ander onderzoek waarbij placebo's ook bij dieren fysiologische processen bleken te beïnvloeden betrof honden met verlatingsangst, waaraan medicatie werd gegeven om de angst te verkleinen. Toen de onderzoekers na een tijd de medicatie door een placebo vervingen, bleven ze minder bang.
Dit betekent niet dat de honden bewust dachten "Hé, daar is m'n angstremmer weer", maar dat hun lichaam eraan gewend geraakt was op het toedienen van de medicatie te reageren met angstverlaging.
http://www.cracked.com/article_21932_7-creepy-things-your-mind-can-trick-your-body-into-doing.html
SimonV
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Het kan inderdaad zijn dat er een zeker placebo effect optreedt bij huisdieren.
In de meeste gevallen worden de "medicijnen" met veel aandacht door het baasje toegediend. Dit ritueel kan op zich al kalmerend werken, en het dier gaat de pilletjes na een tijdje associëren met aandacht en geborgenheid, waardoor de kalmerende werking nog versterkt wordt.
fremar
8 jaar geleden
Wat bij niet-huisdieren?
SimonV
8 jaar geleden
@Erna
Mee eens. Aangetoond is dat aandacht en zorgzaamheid het placebo-effect versterken.
Bijvoorbeeld: geen aandacht en echte acupunctuurbehandeling heeft bij 40% van de patiënten slechts een positief effect, veel aandacht met nepapunctuurnaaldjes 64%.
Ik denk dat een placebo alleen indirect een positief effect kan hebben op een ziek dier, doordat het placebo direct effect heeft op de verzorger van het dier. De verzorger geeft extra aandacht aan het dier en hoopt dat het placebo een gunstig effect zal hebben. Hij/zij zal dit ook, onbewust of bewust, proberen te stimuleren.