Is het verplicht om een medisch paspoort te hebben voor minocycline?

Ik ga binnenkort op reis naar Scandinavië. Ben ik verplicht om een medisch paspoort mee te nemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Een medicijnpaspoort of medisch paspoort is geen officieel document, dus er is nooit een verplichting om deze bij je te hebben.

Het wordt wel aangeraden om iets dergelijks mee te nemen wanneer je op reis gaat. Voor medicatie die onder de Opiumwet valt hebt je officiële documenten nodig, maar voor een antibioticum zoals minocycline is het voldoende om bijvoorbeeld een uitdraai van de apotheek mee te nemen.

Meestal wordt antibiotica natuurlijk slechts kortdurend gebruikt dus ik weet niet of je het nog gebruikt wanneer je op reis gaat, maar het kan handig zijn om bijvoorbeeld aan te tonen wat je precies bij je hebt wanneer bij de douane gevraagd wordt wat voor pillen je bij je hebt, of voor het geval je onderweg medische hulp nodig hebt om de arts te kunnen vertellen welke middelen je recent gebruikt hebt. Op een uitdraai van de apotheek (ik neem aan dat je dat bedoelt met medisch paspoort?) staat altijd naast een eventuele merknaam de stofnaam van het middel, en die is internationaal bekend.

Om globaal dezelfde redenen wordt ook altijd aangeraden om medicatie mee te nemen in de originele verpakking. Als je veel medicatie gebruikt, kost dat je zo een halve koffer extra, maar als het gaat om één of twee middelen, is dat advies best op te volgen.