Mijn dosering van medicijnen is 0-6x per dag, móét er dan 4 uur tussen inname van een capsule zitten?

Ik gebruik - naast Amitriptyline, Gabapentine en Butrans - indien nodig Oxynorm 5 mg tegen zenuwpijn. Ik mag er maximaal 6 per dag, al probeer ik het gebruik te vermijden, want echt goed lijkt me dat spul niet. Als ik zo'n capsule tóch neem, dan werkt hij meestal goed, binnen 15-30 minuten. Vandaag echter deed dat ding niets, na meer dan een uur was mijn pijn alleen maar erger geworden en in radeloosheid - ik wist niet meer hoe te zitten of te staan - nam ik er na 5 kwartier nog eentje. Ook die deed niets en de pijn bleef maar toenemen. Ik durfde er geen derde van te nemen, bang dat ik niet goed zou worden (flauwvallen of zo). Mijn vraag is: 6 capsules per 24 uur lijkt dus 1 per 4 uur te zijn (volgens de bijsluiter is de werkingstijd ook 4 uur), maar wat als zo'n ding niet werkt? Mag de tijd tussen capsules korter zijn, zo lang ik er maar maximaal 6 per etmaal neem? Anders gezegd: wat zouden de (mogelijke) gevolgen kunnen zijn als ik de tijd tussen inname verkort? Iemand die dit weet? (Al dan niet uit eigen ervaring.)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is nogal een paardenmiddel ; ik zou het niet primair als pijnstiller nemen, maar gewoon naar de paracetamol of ibuprofen grijpen. Is dat onvoldoende, vraag dan een pijnstiller die beter werkt, maar slik daarvoor niet een antidepressivum dat ook iets doet voor pijnklachten. Als het niet werkt, werkt méér niet beter. De bijwerkingen liegen er ook nog eens niet om.
Een overdosis kan fataal zijn voor je hart ; niet uitproberen dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry ging alleen over de amitriptyline. Oxynorm (oxycodon) is een opiaat ; daar kun je ook snel in overdoseren. Maar het kan ook zomaar zijn dat de dosering te laag oor je is ; dat kun je derhalve het best opnemen met je arts. Het is wel een middel waarbij snel gewenning optreedt zodat je steeds hogere doses aankan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze vraag zou je hier niet moeten stellen, ga met deze vraag naar je behandelaar of apotheek. Een arts of apotheker zijn ook in het weekend te bereiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat wilde ik ook zeggen: bel de HuisArtsenPost, daar zitten mensen die er voor opgeleid zijn ["alles" weten] en advies kunnen geven. Of eventueel de Nachtapotheek.

Het beste antwoord

Je gebruikt ze 'zo nodig', en blijkbaar heeft je arts op het recept gezet dat daar een maximum van zes per dag aan zit. Maar 'zo nodig', betekent in principe 'op geleide van de pijn'. Soms gebruik je misschien een paar dagen geen doorbraakmedicatie - zo vergaat het mij althans - en soms gebruik je er twee vlak achter elkaar.

Aan opiaten zit in principe geen maximale dosering, mits goed opgebouwd en gedoseerd op geleide van de pijn. De bovengrens wordt bepaald door de bijwerkingen van de individuele patiënt. 5 mg is de laagste dosering, dus je hoeft niet zo bang te zijn voor echt vervelende bijwerkingen als je er eens twee of drie vlak achter elkaar zou nemen. De vraag is alleen wat jouw lijf inmiddels aan tolerantie heeft opgebouwd en wat jij kunt hebben qua bijwerkingen. Merk je dat je na een wat hogere dosering erg suf wordt, of misselijk, of dat je andere bijwerkingen hebt die voor jou niet acceptabel zijn, neem dan de volgende keer wat minder. En houd dat extra in de gaten als je bijvoorbeeld nog moet autorijden. Zou je merken dat de 5 mg eigenlijk nooit effectief is, dan moet je eerder overleggen met je arts of dit wel de juiste dosering is voor jou. Er wordt in richtlijnen wel aangegeven dat de doorbraakmedicatie een sterkte zou moeten hebben van (omgerekend) 10-15% van de dagelijkse (=24-uurs) opiaatbehoefte.

Overigens zijn opiaten vaak niet zo bijster effectief bij zenuwpijn. Dan verwacht je meer effect van de amitriptyline en de gabapentin, hoewel opiaten soms ook wel degelijk werkzaam zijn bij zenuwpijn. Maar als het niet werkt, verwacht je bij zenuwpijn niet direct dat een (veel) hogere dosering wél gaat werken. Helaas, zou ik zeggen, want opiaten zijn - mits goed gecontroleerd door een arts - veilige en vaak ook effectieve middelen. Zenuwpijn is dan ook notoir lastig te behandelen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Overigens is 'maximaal 6 p/d' nogal gangbaar voor oxynorm, al staat er bij mij altijd alleen maar 'zo nodig' op het recept. Over het algemeen wordt - bijvoorbeeld in richtlijnen voor pijnbestrijding, maar ook in patiënteninformatiefolders - er vanuit gegaan dat wanneer je vaker dan zesmaal per dag doorbraakmedicatie nodig hebt, dat dan je basispijnstilling opgehoogd zou moeten worden. Ik vermoed dat dat de reden is dat veel artsen voor snel- en kortwerkende opiaten op het recept een maximum van zes doseringen per dag aangeven.

Toegevoegd na 18 uur:
Bron toegevoegd, zie reacties voor meer uitleg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank, Lies, voor je uitgebreide en verhelderende antwoord. 't Werkt eigenlijk nagenoeg altijd bij mij, is het niet binnen 15 minuten, dan toch wel met hooguit 30-45 minuten. Deze keer echter niet en de pijn was zó absoluut, dat ik 't gewoon even niet meer wist. Stel dat - ik hoop uiteraard van niet - zoiets nog eens gebeurt, dan geeft jouw antwoord mij een richtlijn. Ik heb nagenoeg geen bijwerkingen van het middel, alleen een heel erg droge mond. Ik gebruik er gemiddeld per maand 8, ik beperk het tot écht noodzakelijk, liever duik ik gewoon m'n bed in als ik het even niet trek, maar soms kan dat gewoon niet. Ik wil dus absoluut geen hogere dagdosis qua mg of aantal malen per dag. Het andere 'trio' doet gezamenlijk vrij goed z'n werk, af en toe is er alleen zo'n piek, die jij dus ook goed (her)kent en alleen daarvoor gebruik ik Oxynorm. Voor verslaving ben ik niet bang, daarvoor gebruik ik het veel te weinig, ik was alleen bezorgd dat als ik in te korte tijd opeens drie van die capsules zou nemen, de conducteur me van de treinvloer kon plukken. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dat laatste hangt dus écht af van jouw individuele reactie. Ik ken mensen die 5 mg gebruiken als doorbraakmedicatie en die het enkel gebruiken als ze toch al gaan slapen, omdat ze er zo suf van worden. Ik gebruik zelf 10 mg, en zeker de laatste tijd komt het regelmatig voor dat ik er twee tegelijk of vlak achter elkaar nodig heb. Ik kan daar gewoon mee autorijden, al houd ik het dan liever bij één als dat kan. Maar als ik er drie neem in vrij korte tijd, is het soms net wat teveel: alle geluiden klinken harder maar tegelijk ver weg, en soms word ik ook echt wat suf. Een andere keer kan ik die 30 mg weer prima hebben. Jaren terug, toen mijn dagdosering ook nog lager was (dus minder tolerantie qua bijwerkingen) heb ik wel eens een wat heftiger reactie gehad op 20 mg oxynorm: ik viel de hele tijd in slaap terwijl de thuiszorg me aan het wassen en aankleden was. Nu moet ik wel zeggen dat ik toen na een operatie echt schreeuwende pijn had en daarom óók al een dubbele dosering langwerkende oxycodon achter de kiezen had de vorige avond, én ik die 20 mg had genomen op een nuchtere maag. Tja.. persoonlijk vond ik slaperigheid helemaal geen onacceptabele bijwerking in die situatie: ik was net geopereerd dus had geen verplichtingen buitenshuis, en ik had al ruim een week amper kunnen slapen van de pijn. Ik kon eindelijk lekker wat dutten en vond dat om eerlijk te zijn erg lekker, maar bij de thuiszorg waren ze nogal geschrokken. Wat ik me trouwens ook wel weer voor kan stellen. Maar de reactie verschilt dus nogal: niet alleen van persoon tot persoon en afhankelijk van je tolerantie, maar ook van de precieze situatie. Op de nuchtere maag kan het soms harder binnenkomen, zo ook in combinatie met andere medicatie of met alcohol. Maar ook vermoeidheid en fitheid van dat moment kunnen meespelen. Beter kun je natuurlijk proberen om niet te vaak zo te balanceren op je persoonlijke bovengrens, maar soms moet je wel wat, natuurlijk. Van de pijn zélf kun je ook knock-out gaan of behoorlijk verward raken, dan is het soms kiezen uit twee kwaden. Of liever nog: balanceren tússen twee kwaden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een bron toegevoegd in mijn antwoord: de informatie uit de bron gaat met name over de behandeling van pijn bij kanker, maar daar komt de meeste ervaring voor de behandeling van matige tot ernstige pijn ook vandaan. Veel zaken daaruit worden bijna één op één overgenomen in de behandeling van chronische benigne pijn. Als je leest vanaf "behandeling bij doorbraakpijn", dan wordt daar ook die 10-15% van de 24-uurs dosering genoemd als norm:
"De dosering van doorbraakmedicatie bij orale medicatie bedraagt 10-15% van de 24-uurs dosering van het langwerkende opioïd van de patiënt en kan zo nodig herhaald worden." Hier wordt trouwens meer dan driemaal per 24 uur doseren aangehouden als aanleiding c.q. grens voor het verhogen van de basispijnstilling:
"Als een patiënt meer dan driemaal per 24 uur doorbraakmedicatie nodig heeft, wordt de 24-uurs dosering (exclusief de extra giften) met 50% verhoogd. Dit geldt niet als de doorbraakpijn zuiver situatief gebonden is (dus bij incidente pijn, bijv. alleen bij verzorgen van de patiënt of bij bepaalde activiteiten van de patiënt). In dat geval kan de doorbraakmedicatie 30-60 minuten tevoren worden gegeven. Als de dosis van de onderhoudsbehandeling wordt opgehoogd, dient de dosering van de doorbraakmedicatie evenredig te worden opgehoogd." En dus ook:
"Doorbraakmedicatie mag zo vaak worden ingenomen als noodzakelijk is, mits voldoende tijd is verstreken na de laatste toediening om het effect ervan te beoordelen. Het is belangrijk dat patiënten goed geïnstrueerd worden over het gebruik van doorbraakmedicatie en er zelf de beschikking over hebben." Lees je nog verder, dan zie je dat het altijd gaat om het doseren op geleide van de pijn. Doorbraakmedicatie mag altijd herhaald worden wanneer de pijn niet voldoende onder controle is, zolang het maar gebeurt op geleide van de pijn: dus éérst beoordelen wat dosis 1 doet, en pas daarna eventueel dosis 2 nemen. Dan het effect van dosis 2 afwachten voor eventueel 3 genomen wordt. Als je twijfelt, overleg je het uiteraard met je arts. Maar als die met dat maximum van zesmaal bedoeld zou hebben dat je er elke vier uur één neemt, dan had hij of zij wel de langwerkende variant voorgeschreven, en zou het voorschrift niet 'zo nodig' bevatten.