Hoe lang kan Doxycycline nog nawerken?

Omdat ik aanhoudend hoestte kreeg ik een kuur van een week. Aan het einde van die week had ik nog dezelfde klachten. 4 dagen na het beëindigen van de kuur is de hoest als bij toverslag verdwenen (gelukkig). Kan het zijn dat de Doxycycline alsnog zijn werk heeft gedaan?
Ik ben hier gewoon nieuwsgierig naar.

8 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik me ook kan voorstellen dat je luchtwegen in die tijd nog aan het herstellen waren. Ik ben afgelopen weekend verkouden geweest, maar heb daarna vaak nog een aantal weken last van hoestbuien.

Het beste antwoord

Ik denk dat je uiteindelijk niet weet of het verdwijnen van je klachten nu de antibiotica was, of het normale beloop van je hoest. Zeker als je verder geen symptomen had als koorts, want dat is meestal waar je het snelst aan merkt dat de kuur aanslaat: het - snel - zakken van de koorts. Bij gebrek aan die echte 'tell-tale' verschijnselen van een bacteriële infectie kunnen er heel globaal twee dingen aan de hand zijn: er is sprake van een virale infectie, die meestal vanzelf overgaat en waar de antibiotica ook niet op werkt, of er is sprake van een bacteriële infectie waar waarschijnlijk de antibiotica wél op werkt. De huisarts maakt dan de afweging in hoeverre het risico gelopen kan worden dat er toch een bacteriële infectie zit (bijvoorbeeld aan de hand van andere symptomen, ziektegeschiedenis of bijkomende chronische ziekten) en schrijft daarbij al dan niet antibiotica voor.

Maar juist ook het feit dat je geen koorts hebt, maakt het dan moeilijker om te beoordelen of de antibiotica aanslaat én maakt ook dat het langer kan duren voor je echt iets merkt. Ga maar na: bij een wat duidelijker infectie mét koorts, is de koorts immers het eerste symptoom wat reageert op de kuur. Andere symptomen, zoals vermoeidheid, slechte eetlust en hoesten, kunnen nog best wat langer aanhouden. Maar omdat je al merkt dat de kuur aanslaat, ben je ook al geruster en wacht je in vertrouwen je verdere herstel af. Als je enige symptomen precies die klachten zijn die altijd langer aanhouden, is het logisch dat je het idee hebt dat je klachten pas vrij laat reageren op de kuur. En of dat nu ook gebeurd zou zijn als je de kuur niet had gekregen omdat het misschien tóch een virus was.. dat kun je eigenlijk niet weten. Zeker zonder overduidelijke infectie-tekenen of een kweek, weet je immers niet of je zonder de antibiotica veel zieker was geworden, of wel beter was geworden maar pas veel later, of dat je evengoed vrij snel opgeknapt was.

Ik heb pas ook zoiets gehad met een andere infectie, waarbij na één kuur de koorts aanzienlijk daalde en de duidelijke infectie-tekenen verdwenen, maar ik me na een paar weken nog steeds lamlendig voelde en amper rechtop kon zitten. Ik heb uiteindelijk na wat wikken en wegen een tweede kuur gehad, en knapte daarna wel verder op. Maar ik wás daarvoor al wel aan het opknappen, het ging alleen tergend langzaam. Ik heb dus geen idee wat die kuur nu precies gedaan heeft. Maar hé: gelukkig knáp je weer op, dus het doel is bereikt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

doxicycline doet normaal niets aan de hoest,dus zal je hoest gewoon genezen zijn zoals een hoest er nu meestal spontaan mee op houd.
fremar
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer het een bacteriële luchtweginfectie is geweest, dan is dit medicijn terecht.
Doordat de bacterien geen eiwit meer kunnen aanmaken, zullen ze zich niet meer kunnen voortplanten er sterven ze uit.
Dan is de luchtweginfectie over.
Pieterke
8 jaar geleden
Maar kan de Doxycycline nog dagen na werken?
Bedankt overigens voor uw reactie.
Pieterke
8 jaar geleden
Fremar, de dokter geeft die medicijnen niet voor niets. Ik hoestte al heel lang. Ik heb ook al meer longproblemen gehad en ben daar ook voor behandeld.
Door omstandigheden kan ik nu niet naar het ziekenhuis voor nader onderzoek. Toch bedankt voor uw antwoord.
Erna55
8 jaar geleden
De doxycycline zorgt ervoor dat de bacterien ( die de klachten veroorzaken ) zich niet meer kunnen voortplanten. Er komen geen nieuwe bacterien bij.
De "oude" bacterien blijven zitten tot het einde van hun levensduur .
De klachten die je nog na het stoppen van de medicatie had, kwam door de " oude" bacterien.
Maar ze konden zich niet meer voortplanten, dus dan gaan je klachten over als de laatste " out is" .
fremar
8 jaar geleden
Ben je longpatiënt?dan had je dit wel mogen vermelden want dit maakt een groot verschil uit.
Pieterke
8 jaar geleden
Misschien had ik dat moeten vermelden Fremar maar dan nog was jouw antwoord geen antwoord op de vraag zoals ik die gesteld had. Bedankt Erna, duidelijke uitleg.