Het prikken (fraxiparine) gaat stroef, wat kan ik doen?

Tijdens het prikken heb ik moeite de naald erin te krijgen.. Hoe kan dat? Moet je de huidplooi goed vastpakken of juist losjes? Prik ik te dicht bij mijn navel? Ik kwam er vandaag letterlijk niet doorheen bij de eerste poging..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8K

Antwoorden (3)

Probeer de huidplooien goed vast te houden. Je komt makkelijker door een strakke huid heen met een naald. Ook moet je niet te voorzichtig zijn. Hoewel dit natuurlijk lastig is bij jezelf. Maar met een snelle beweging gaat het makkelijker dan de naald er langzaam in proberen te krijgen.
Neem morgen contact op met je huisarts zodat die of de assistente het je nogmaals goed kan laten zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is belangrijk dat je de naald loodrecht (zie bron) inbrengt, en in mijn eigen ervaring (met Fraxiparine injecties) met voldoende snelheid. Ik pak zelf de huidplooi altijd heel stevig vast. Maar neem zeker direct contact op met je arts/apotheker en/of trombosedienst als het niet lukt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het prikken van Fraxiparine moet subcutaan, dus onder de huid gebeuren. De voorgevulde spuitjes hebben een naaldje dat hieraan is aangepast, het kan eigenlijk niet fout gaan. Neem een huidplooi op, het beste iets aan de zijkant van de buik. en steek de naald er dan in één keer loodrecht in, tot de hele naald erin zit. Het beste gaat dat door het heel snel te doen., alsof je een dart-pijltje gooit.
Als je erg dicht bij de navel prikt, kan het moeilijker zijn, hier is meer bindweefsel, en minder onderhuids vetweefsel Dat prikt moeilijker. Prik dus liefst een eindje van de navel af.
Je kan het beste steeds een (iets) ander plekje kiezen om te prikken: er kan op de prikplek een bloeduitstorting ontstaan, die de volgende keer het prikken lastiger maakt.