Kan je weer angst krijgen als je 1x je antidepressiva niet inneemt?

Ik was vergeten om vrijdag mirtazapine te halen bij de apotheek waardoor ik gisteravond geen mirtazapine meer had. Ik heb dus 1 dag geen mirtazapine kunnen slikken. In het begin viel mij niks op, maar sinds de middag ben ik misselijk, krampen in m'n buik, drukkend gevoel op de borst en het lijkt net alsof ik ieder moment moet huilen.

Komt dit door de vergeten dosis?

8 jaar geleden
12.9K
Amadea
8 jaar geleden
Uit de vraag blijkt al dat jouw eigen gedachtegang inderdaad zal leiden tot angst. Dat is het omgekeerde placebo-effect.
Eric1993
8 jaar geleden
@Amadea Dus u zegt dat ik mezelf angstig maak? Het gekke is dat ik eigenlijk niet zo erg stilstond bij het vergeten dosis, tot smiddags
Amadea
8 jaar geleden
Dan is de vraag nog even of je er pas aan dacht nadat je buikkrampen kreeg en misselijk werd, of dat er eraan dacht en vervolgens ging hyperventileren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even googelen op het medicijn leert al snel dat dit een medicijn is dat je consequent moet innemen. Een dag overslaan kan dus wel degelijk klachten opleveren (ontwenningsverschijnselen) die vraagsteller beschrijft, en die geen nocebo-effect zijn.
Dat kan natuurlijk vervolgens de klachten wél verergeren.
Eric1993
8 jaar geleden
@Amadea Ik weet 100% zeker dat ik er aan ging denken nadat ik misselijk werd en buikkrampen kreeg. Ik deed juist niet zo moeilijk omdat ik 1 pil vergeten was, dacht van dat het niks zou uitmaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit lijkt mij zeker door de vergeten dosis komen. Ik gebruik andere depressiva met ongeveer dezelfde werking, maar ik krijg vergelijkbare klachten als ik een keer de medicatie vergeet.
Ik neem aan dat je nu je recept weer hebt, dan zal je je morgen al een stuk beter voelen.

Het beste antwoord

Mirtazapine is een medicijn waarmee je niet zomaar plotseling mag stoppen, omdat dat inderdaad de genoemde bijwerkingen kan geven.
Wat echter wellicht ook een rol speelt is de ANGST dat je weer klachten kunt krijgen, en die kunnen natuurlijk de klachten voor zover ze al optreden, verergeren.

Ik ga er vanuit dat je inmiddels weer een nieuw recept hebt gehaald en gewoon weer verder bent gegaan met slikken ; de bijwerkingen / ontwenningsverschijnselen zullen dan waarschijnlijk snel weer verdwijnen.

Met dit soort middelen is het wel verstandig altijd tijdig een nieuw recept aan te vragen. Nu was het één dagje, maar voor het zelfde geld kom je een heel weekend zonder te zitten, en dat is niet prettig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eric1993
8 jaar geleden
@Marleen De angst dat ik klachten zou krijgen heb ik pas een uur geleden gekregen. Daarvoor dacht ik dat het allemaal wel zou meevallen en 1 vergeten pil geen ramp zou zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is ook niet een ramp, als je je maar realiseert dat eventuele nare gevoelens die je nu hebt, daar mee te maken kunnen hebben maar niet meteen zullen ontsporen, leiden tot erger of betekenen dat het medicijn niet meer helpt. Zodra je je nieuwe dosis hebt genomen, zullen de klachten vermoedelijk weer snel afnemen.