Zou ik AD(H)D kunnen hebben? (n.a.v. Concertagebruik)

Ik heb al jaren het vermoeden dat ik wellicht AD(H)D heb. Bijna iedereen in mijn familie heeft de diagnose, en ik herken mezelf in erg veel symptomen. Vooral een gebrek aan concentratie en een gebrek aan structuur kunnen erg belemmerend zijn voor mij. Ik ben extreem snel afgeleid en er spoken altijd veel gedachtes tegelijk door m'n hoofd.

Nu heb ik een aantal jaar terug een IQ-test afgenomen bij een psycholoog. Ik heb toen mijn vermoedens over AD(H)D voorgelegd, en hierbij hebben we afgesproken dat ze tijdens de IQ-test nadrukkelijk zou letten op symptomen die op AD(H)D wijzen. Na het afnemen van de IQ-test werd mij verteld dat ze geen aanleiding zag om hier verder op te testen, tot enig ongenoegen van mij.

Nu heb ik een aantal dagen terug een Concerta-tablet van 36MG ingenomen (om te studeren, de nood zat erg hoog ;-)). Hierbij heb ik ondervonden dat ik niet hyperactief of overgeconcentreerd werd (zoals je meestal hoort bij mensen zonder AD(H)D die Methylfenidaat gebruiken), maar juist erg rustig in m'n hoofd. Ik dacht niet aan 10 verschillende dingen tegelijk en ik ging erg gestructureerd te werk, zonder veel inspanning. Ook kon ik me goed aan het werk zetten en houden. Het voelde echt als een soort bevrijding.

Dit versterkt mijn vermoedens eigenlijk alleen maar meer. Zou dit kunnen betekenen dat ik alsnog AD(H)D zou kunnen hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het is niet uitgesloten, nog bevestigt dat je AD(H)D hebt. Neem hierover (nogmaals) contact op met je psycholoog of huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wil je graag een stempel of wil je een recept voor Concerta o.i.d.?
In beide gevallen kan je met dit verhaal naar de huisarts, ook die kan die diagnose stellen en een recept voorschrijven. Naar mijn mening werkt methylfenidaat het beste bij incidenteel gebruik, dan heeft het ook de minste bijwerkingen.
Ritsuka
8 jaar geleden
zomaar medicijnen nemen die alleen op voorschrift zijn alleen omdat je iets beter wilt studeren is niet zo'n slim idee..

Het beste antwoord

Dat methylfenidaat en andere stimulantia bij mensen zónder ADHD averechts zouden werken, is een wijdverbreid misverstand. Zo wijdverbreid dat zelfs sommige psychologen en psychiaters dit beweren. Het klopt echt niet: de waarheid is dat veruit de meeste mensen - ADHD of niet - zich wat beter kunnen concentreren wanneer zij methylfenidaat gebruiken en dat ze beter wakker kunnen blijven. Vergelijk het met het gebruik van koffie, wat een veel mildere stimulerende werking heeft. Ook koffie werkt niet averechts bij mensen zonder ADHD.

Er wordt wel eens gezegd dat mensen zonder ADHD heel anders op methylfenidaat zouden reageren omdat zij een andere hersenchemie hebben. Dat klinkt leuk, maar in werkelijkheid is er nog helemaal niet zoveel bekend over wat nu precies iemand met ADHD verschillend maakt van iemand zonder ADHD en wat de oorzaak van het symptomencomplex is. Zoals met veel psychische aandoeningen zijn er allerlei populaire mythes die beweren dat de oorzaak bekend én simpel is. Zo zou depressie veroorzaakt worden door een tekort aan serotonine en ADHD een tekort aan dopamine. Hoewel deze neurotransmitters wellicht een rol spelen bij (een deel van) de patiënten, is het lang zo simpel niet als wel eens gesteld wordt. In werkelijkheid weten we van geen enkele psychiatrische aandoening precies wat de oorzaak is en zijn bijna alle aandoeningen multifactorieel van oorsprong.

Wél bekend is dat methylfenidaat de kernsymptomen van ongeconcentreerdheid en hyperactiviteit bij ADHD kan verminderen, hoewel ook lang niet zo spectaculair als populaire media je wil doen geloven en het is nog steeds de vraag of het op de lange termijn überhaupt nog werkzaam is.

Hoe dan ook kun je je reactie op methylfenidaat dus niet gebruiken als indicatie voor een diagnose. Naast ADHD is methylfenidaat ook geregistreerd voor de behandeling van narcolepsie, een aandoening die zich kenmerkt door onbeheersbare slaapaanvallen overdag. Ook mensen met narcolepsie worden niet hyperactief of overgeconcentreerd van het middel. Methylfenidaat en modafinil (ook een stimulantium gebruikt bij narcolepsie) worden niet voor niets vooral in de VS illegaal verhandeld als "study drug" en veelvuldig gebruikt door mensen die geen ADHD hebben om zich beter te concentreren en/of de halve nacht door te kunnen gaan zonder slaperig te worden.

Als je wilt weten of je mogelijk ADHD kunt hebben, moet je je dus echt opnieuw laten onderzoeken door een zorgprofessional.