kan het kwaad om een keer tramadol 150 mg capsule intenemen tegen hoofdpijn ?

me ibuprofen zijn op ik slik ik vaak alls ik hoofpijn heb maar nu zijn ze op ik heb aleen nog tramadol 150 mg capsule

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Een keer gebruiken zal bij een gezond iemand niet direct problemen geven.

Voor wie was die tramadol bestemd?
Het is een pijnstiller die veel bijwerkingen heeft en als je noodzakelijk vindt lees dan eerst de informatie op het farmacotherapeutisch kompas. Vooral de contraindicaties.
Ik denk niet dat een arts maar zou overwegen dit voor te schrijven bij hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ze waren voormij toen ik rugklachten had
Als de tramadol eerder ook aan jou is voorgeschreven dan zal het weinig kwaad kunnen, maar ik vraag me af of het de meest handige stap is.

Tramadol is een zwak-werkend opiaat; een soort zwakke morfine dus. Probleem is dat opiaten op de meeste vormen van pijn goed werken, maar juist op hoofdpijn hebben ze relatief weinig effect. Daar staan wel de nodige bijwerkingen tegenover; als de tramadol aan je is voorschreven dan zal je daar mee bekend zijn.
Hiermee zeg ik niet dat de tramadol géén effect zal hebben, maar verwacht minder effect dan op je rugklachten. Dat is de reden waarom dit soort middelen vrijwel nooit tegen hoofdpijn voorgeschreven worden. Tramadol 150mg is ook nog eens een flink hoge dosering.

Als je paracetamol in huis hebt dan zou je beter die in kunnen nemen. Van paracetamol is aangetoond dat het beter werkt tegen hoofdpijnklachten dan opiaten met veel minder bijwerkingen.
Veel mensen denken dat paracetamol niet goed werkt, maar in mijn ervaring is dat meestal doordat mensen er simpelweg te weinig van innemen. De normale dosering is drie tot viermaal daags 1 gram (= twee tabletten van 500mg). Als het op de goede manier wordt ingenomen is de pijnstillende werking bijna net zo groot als tramadol (en specifiek bij hoofdpijn dus groter dan tramadol.
Ibuprofen kan je er eventueel extra bijnemen.

Als je geen paracetamol in huis hebt is er dan iemand die een doosje voor je kan kopen? Als dat ook geen optie is dan zou je kunnen overwegen om de tramadol te nemen en een doosje te gaan kopen als de hoofdpijn wat gezakt is. Bedenk dan wel dat je door de tramadol erg moet oppassen in het verkeer; autorijden zou ik ten zeerste afraden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Yep, gewoon de good ol' paracetamol. En zelfs als VS dat niet in huis heeft en kopen niet gemakkelijk is op zondag: de meeste van zijn of haar buren hebben het ongetwijfeld in huis. Als hij bij mij aan zou bellen, zou hij zo een stripje krijgen. Waarom mensen denken dat opiaten zo geweldig werken tegen hoofdpijn is mij trouwens een raadsel. Zoals ik in de reacties al schrijf: ik gebruik dagelijks aardig wat oxycontin en heb genoeg oxynorm liggen voor 'zo nodig', maar bij hoofdpijn grijp ik naar paracetamol - een enkele keer samen met ibuprofen - en laat ik de oxynorm liggen. Alhoewel er ongetwijfeld ook soorten hoofdpijn zullen zijn die wél bijzonder goed reageren op opiaten in het algemeen of tramadol in het bijzonder - dat is natuurlijk mogelijk. Overigens is tramadol 150 mg altijd een retard-variant. Bij acute zware hoofdpijn wil je liever iets dat sneller werkt, en de langere werkingsduur zal lang niet altijd nodig zijn. Dat betekent ook nog - zeker bij incidenteel gebruik - langer last van bijwerkingen. Als andere dingen niet blijken te werken en VS wil toch de tramadol nemen, dan zou ik aanraden het te nemen vanavond bij het naar bed gaan. Zonder eraan gewend te zijn is de kans vrij groot dat hij er wat suf van wordt en wellicht zorgt de langwerkende capsule dan voor een goede nacht slaap - slaap is vaak lastig met dit weer en slaapgebrek kan ook bijdragen aan hoofdpijn. Hoe dan ook is de kans groot dat na een goede nacht met voldoende slaap de hoofdpijn minder wordt.
Heb tramadol voorgeschreven gekregen tegen felle hoofdpijn, omdat het een sterkere pijnstiller zou zijn dan dafalgan, maar durf het niet nemen nadat ik al de bijwerkingen heb gelezen. De beste en onschadelijkste oplossing is dus nog steeds 1 paracetamol alle 4 uren, best innemen met een tas koffie (cafeïne verhoogt nog de pijnstillende werking van deze medicatie) en het geeft een bevredigend resultaat bij hoofdpijn.