Antibioticakuur op één capsule na afgemaakt. Kan dit kwaad?

Ik heb enkele vragen over antibiotica gezien, maar geen sloot aan op de vraag die ik heb.

Ik heb mijn hand tussen een koppelstuk en een gemotoriseerd voertuig gekregen waardoor er een gat in mijn hand kwam. De dokter heeft mij 20 flucloxacilline mylan 500mg capsules voorgeschreven uit voorzorg voor een mogelijke infectie (de wond is niet gehecht i.v.m. infectiegevaar)
Ik heb heel erg moeite met het doorslikken van capsules (of pillen in het algemeen)

Ik slik drie capsules per dag, elk met acht uur ertussen.

Bij capsule 17 kreeg ik 'm echt niet doorgeslikt. Na 20 minuten proberen ging de capsule ineens open en daarom heb ik de capsule uitgespuugd en weggegooid. Meteen daarna een glas water gedronken.
Ik heb geen nieuwe capsule meer gepakt, maar die keer gewoon overgeslagen. Capsule 18 heb ik dus gewoon genomen op het tijdstip erna.

Nu mis ik dus tijdens mijn kuur van 20 capsules capsule 17. Kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Dit kan geen kwaad. De lengte van een antibioticakuur is altijd zodanig lang dat je met vrij grote zekerheid weet dat alle bacteriën dood zijn aan het einde. Ook wanneer je een dag eerder zou stoppen zijn alle bacteriën normaal gesproken dood en loop je geen risico op resistentievorming bij de eventueel overgebleven bacteriën. In jouw geval is de kuur ook nog eens preventief gegeven. Dat wil zeggen dat er op het moment van starten van de kuur geen sprake was van een infectie. Wel was er sprake van een wond. Dit is een ideale entreepoort voor bacteriën, waardoor je dus een infectie kunt oplopen. Zodra er zich enigszins een korst over de wond heen gevormd heeft, is de entreepoort gesloten en zou je in theorie al kunnen stoppen met preventief antibiotica slikken. Je hebt zo'n 6 dagen de flucloxacilline geslikt. Dit is lang genoeg voor sluiting van de wond.