Hoe komt het dat benzodiazepines na enkele dagen niet meer werken ?

Ik heb ivm slaap problemen meerdere medicijnen geprobeerd waaronder: temazepam, oxazepam, lorazepam, diazepam, zopiclon en promethazine, maar deze verliezen allemaal hun werking na enkele dagen en werken na lange tijd helemaal niet meer. Hoe kan dit ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Wat je beschrijft is een bekend en normaal effect van benzodiazepines. Bij continu en langdurig gebruik neemt de werking vrij snel af en na een week of twee (of soms al sneller) hebben ze bijna geen effect meer bij slaapproblemen. Wat overblijft zijn de bijwerkingen en de onttrekkingsverschijnselen. Bij gebruik voor angststoornissen duurt het vaak iets langer. Het verbaast me om eerlijk te zijn dat je arts je dit niet heeft uitgelegd.

Dat ontstaat puur door gewenning van de hersenen aan het middel. Dat is de reden waarom er steeds meer nodig is van hetzelfde middel om effect te bereiken en de werking uiteindelijk helemaal stopt. Je kunt dit deels ondervangen door het middel niet continu te gebruiken. Gebruik je het bijvoorbeeld om de andere nacht of steeds vier nachten en daarna twee nachten niet, dan zal gewenning (veel) minder snel optreden of zelfs helemaal uitblijven. Als echter bij jou dergelijke middel vaak al na een paar nachten niet meer werken, is het bij jou misschien nodig om steeds een kortere periode van achtereen gebruiken en/of een langere periode van niet-gebruiken toe te passen.

Overleg eens met je arts of bovenstaande methode een optie voor je kan zijn.

In de tussentijd is het natuurlijk nóg belangrijker om te proberen een meer permanente oplossing voor je slaapproblemen te vinden. Dat begint natuurlijk eerst bij het zoeken naar een oorzaak. Aangezien je niets vertelt wat ook maar kan hinten naar een mogelijke oorzaak kan ik daar nog niet eens naar raden, maar mogelijk heeft je huisarts al wel een idee. Zo niet: er zijn door heel Nederland slaapcentra en -poli's te vinden waar artsen werkzaam zijn met een specifieke interesse in slaapstoornissen. Mij lijkt het belangrijk als er eerst een diagnose wordt gesteld zodat er gekeken kan worden naar een meer gericht en hopelijk ook meer oorzakelijke oorzaak van je slaapprobleem. Afhankelijk van de (mogelijke of vermoede) diagnose kan dat van alles zijn, van meer specifieke medicatie of het bijstellen van andere medicatie die je gebruikt tot een psychologische behandeling of een combinatie van behandelingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Benzodiazepines zijn GABA-agonisten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzodiazepine
Het verhoogd de gevoeligheid van bepaalde receptoren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/GABA-agonist
De werking is deels hetzelfde als alcohol.
Bij regelmatig gebruik een sterke gewenning, vaak gevolgd door een hogere inname of een sterker middel.
Ondertussen worden die receptoren steeds ongevoeliger, waardoor het probleem alleen maar groter wordt. (bijna alles wat je zeer sterk stimuleert wordt ongevoelig en/of gaat kapot)

In de bron wat leesvoer om te laten zien dat er veel meespeelt.