Wat is het verschil tussen oneigenlijk gebruik en off-label gebruik van medicijnen?

Ik weet dat off-label kan betekenen dat een arts bijv. medicijnen die eigenlijk geregistreerd zijn voor volwassenen voorschrijft aan kinderen.

Maar wat is het verschil dan met oneigenlijk gebruik? Kan dat ook legaal door de arts worden gedaan of is het echt iets negatiefs. Off-label hoeft namelijk niet altijd 'negatief' te zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
tinus1969
9 jaar geleden
http://www.cbg-meb.nl/CBG/nl/over-ons/actueel/2005-02-18-CBG+en+IGZ+verantwoord+off-label+voorschrijven+mag/default.htm

Het beste antwoord

Onder off-label gebruik van een geneesmiddel wordt verstaan het gebruik van een geneesmiddel voor medische redenen voor indicaties (ziektebeelden) waarvoor dit geneesmiddelen officieel niet geregistreerd is, maar waarvoor meestal wel voldoende wetenschappelijk bewijs of ervaring is voor werkzaamheid.
Onder oneigenlijk gebruik zou je kunnen verstaan het gebruik van een geneesmiddel voor niet-medische redenen. Een bekend voorbeeld hiervan is het gebruik van methylfenidaat (Ritalin) door scholieren om beter te kunnen presteren op school.