Wat gebeurd er als je neusspray in je oor doet?

Ik heb dit zojuist gedaan, en wil de bijwerkingen weten!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
28.5K
Amadea
9 jaar geleden
Wélke neusspray?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er gebeurt niets, otrivin wordt zelfs aanbevolen bij dichtzittende oren.
http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/409098-gouden-tip-tegen-dichtzittende-oren.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDarc: otrivin kan helpen bij een otitis media met effusie, hetgeen een verstopt gevoel in je oor kan geven. Maar dan moet je het wel gewoon in je neus sprayen, niet in je oor.
zondag
9 jaar geleden
Volgende keer andersom doen, dus eerst de vraag stellen om de gevolgen te weten te komen en dan pas eventueel je neusspray in je oor spuiten. ;)
burgos
9 jaar geleden
Tsja ,ook deze vragen komen voor.

Antwoorden (1)

Een neusspray in je oor sprayen is een onheus gebruik van het middel en dus is er nooit onderzocht wat de precieze bijwerkingen zijn. Een zeker antwoord is dan dus niet te geven.
Je spuit in principe gewoon vocht in het oor. Dat vocht kan een kortdurende gehoorsvermindering en irritant gevoel in het oor geven. Na verloop van tijd verdampt het vocht en is dat probleem opgelost. Als dat vocht langer in je oor blijft zitten kan het een gehoorgangontsteking geven, een otitis externa. Als je vrij veel oorsmeer hebt kan het oorsmeer door het vocht opzwellen waardoor het oor dichtklapt; dit geeft een verstopt gevoel en gehoorsvermindering in het oor die pas weggaat als de prop oorsmeer weggaat.
Je kan er wondjes mee veroorzaken in je gehoorgang.

Als het gaat om xylomethazoline (=otrivin) is er een theoretische kans dat de bloedvaten in je oor dichtgaan hetgeen schade aan de gehoorgang en evt trommelvlies kan geven.

Eerlijk gezegd lijkt de kans dat er helemaal niets gebeurt mij het grootst. Een neusspray is niet gemaakt voor je oor. De spray zal er dan dus vrijwel direct weer uitdruppelen zonder verder ook maar iets te doen.