waarom moet ik hoesten na gaviscon? maagzuurremmer?

ik had last v maagzuur en heb voor eerst in me leven een maagzuurremmer gebruikt gaviscon 2 stuks kauwen. het heeft meteen geholpen maar nu heb ik last van mn keel en moet ik hoesten. komt het daardoor of word k ziek? verder voel ik me niet ziek ofzo alleen pkeelpijn en hoesten

9 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Allergische reactie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gaviscon is geen maagzuurremmer.
Het is een maagzuur neutralisator en een maag en slokdarm beschermer. Waar je last van hebt is niet een van de bekende bijwerkingen.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Gaviscon_Suspensie.aspx?mId=10704&rId=978 Ik gok op toeval en een verkoudheid o.i.d.

Het beste antwoord

Het hoesten komt waarschijnlijk niet door de Gaviscon, maar kan wel te maken hebben met het maagzuur. Zure oprispingen van maagzuur kunnen leiden tot geïrriteerde plekjes achter in de keel. Deze kunnen een hoestprikkel opwekken en voor wat keelpijn zorgen. Dit kan vrij lang duren. De oplossing is een tijdlang de maagzuurremmer door blijven gebruiken. Dan genezen de geïrriteerde plekjes in de keel en vermindert de hoestprikkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gaviscon zorgt voor een effectieve verlichting van de klachten bij mensen die last hebben van brandend maagzuur. Het kan worden ingenomen na de maaltijd en voor het naar bed gaan, en mag ook gebruikt worden door kinderen. Dus heel agressief is het niet. Elke tablet bevat 250 mg natriumalginaat, 133,5 mg natriumwaterstof- carbonaat en 80 mg calciumcarbonaat. De hulpstoffen zijn: pepermuntsmaak, macrogol 20.000, mannitol (E421), copovidon, aspartaam (E951), kaliumacesulfaam (E950), magnesiumstearaat.

Je zou overgevoelig kunnen zijn voor één van de bestanddelen van het middel. Een zeer zeldzaam voorkomende bijwerking is bronchospasmen: benauwdheid door kramp van de spieren van de luchtwegen. Informeer jouw arts of apotheker erover, want er is misschien dan een alternatief middel voorhanden om jouw maagzuur te remmen.
Amadea