de afstand naaar onze apotheek is 8 kilometer, met eigen auto, zijn deze kosten aftrekbaar van de belasting?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk niet. Er zijn twee mogelijkheden voor aftrek van reiskosten als specifieke zorgkosten. Als eerste vervoer naar een (para)medisch behandelaar. Hier valt het ophalen van medicatie niet onder: de apotheker is alleen medebehandelaar, en daarbij ga je niet voor behandeling naar de apotheek, maar alleen om je medicatie op te halen.

Als tweede is er het leefvervoer. Je moet hiervoor aantonen dat jij puur vanwege je ziekte of handicap méér vervoerkosten hebt dan iemand anders in een vergelijkbare situatie, bijvoorbeeld met een gelijke gezinssamenstelling en vergelijkbaar inkomen. In de praktijk worden hiervoor de normen van het CBS of het NIBUD vaak geaccepteerd. Toch is het in de praktijk heel vaak heel moeilijk aan te tonen, al was het maar omdat je auto niet bij elke rit een bonnetje uitspuugt met daarop de kosten en de reden waarom je voor die specifieke rit gebruik maakte van de auto. Ik heb een handicap en kan niet fietsen of met het OV en de enige reden dat ik met de auto boodschappen ga doen, is omdat het winkelcentrum met mijn elektrische rolstoel gewoon erg ver is. Maar er zijn zoveel mensen die de auto pakken voor stukjes die ze makkelijk zouden kunnen fietsen, dus ik kan niet bewijzen dat ik enkel vanwege mijn handicap daarvoor de auto gebruik.

In jouw situatie kun je stellen dat als je niet ziek was geweest, je die medicatie niet op zou hoeven halen. Toch zouden eventuele meerkosten niet alleen komen door ziekte: als je dichter bij de apotheek had gewoond, had je dit probleem ook niet gehad. Als je het hebt over meerkosten ten opzicht van mensen in eenzelfde situatie, zul je ook hun woonafstand tot de apotheek mee moeten nemen. Dat samen met het feit dat er genoeg medicatie is die niet gebruikt wordt vanwege ziekte (anticonceptie, preventie, niet-ziektegerelateerde klachten) denk ik dat het erg moeilijk gaat worden om op deze grond aan te tonen dat je puur vanwege ziekte meer vervoerskosten hebt.

Je kunt het natuurlijk proberen: uitzoeken hoe vaak gezonde Nederlanders gemiddeld bij een apotheek komen, op basis daarvan je meerkosten berekenen en die berekening voorleggen aan de inspecteur. Je zult dan ook moeten aantonen dat je apotheek niet kan bezorgen en dat er geen andere apotheken zijn in de regio die dit wel doen. Een moeilijke klus nu er ook landelijk steeds meer apotheken zijn die deze service bieden. Maar je kunt het altijd proberen. Ik ben benieuwd of de inspecteur het toelaat; mij zou het verbazen in elk geval.