Als je de rest van je leven puberteitsremmers blijft slikken, wat gebeurt er dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Met puberteitsremmers worden de zogenaamde gonadoreline agonisten of gonadoreline releasing homoon (GnRH) analoga bedoeld. De geneesmiddelen die hiermee bedoeld worden zijn o.a. gonadoreline (Lutrelef), busereline (Suprefact) en gosereline (Zoladex). Langdurig gebruik van deze middelen onderdrukt de productie van geslachtshormonen, zoals testosteron bij mannen en oestrogeen en progestageen bij vrouwen. Zonder deze hormonen ontstaan de secundaire geslachtskenmerken, zoals typisch mannelijke of vrouwelijk lichaamsbeharing en borstvorming, niet. Ook zal bij mannen de spermaproductie stil vallen en bij vrouwen de rijping van eicellen, eisprong en de menstruatie.
Langdurig gebruik van deze middelen komt veelvuldig voor, bijvoorbeeld bij prostaatkanker en bij hormoongevoelige borstkanker. Ook bij mannen met hyperseksualiteit worden deze hormonen wel langdurig gegeven bij wijze van chemische castratie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan krijg je hormonale problemen. Van groeistoornissen tot kanker, deze medicijnen worden met grote zorg voorgeschreven.