afkicken/ontwenningsverschijnselen oa. nachtmerries en migraine door stoppen met pijnstillers?

Ik gebruik al jarenlang ontzettend veel pijnstillers voor hoofdpijn,ondragelijke migraineaanvallen,rugpijn en nog meer lichamelijke klachten,vrijwel dagelijks paracetamol ,ibuprofen,naproxen,diclofenac ,aspirine ,dit wissel ik met elkaar af of combineer na gelang de pijn,ook af en toe morfine en morfineachtige medicijnen maar krijg hier vaak koliekpijn van,en ook regelmatig triptanen speciaal voor de migraine ,en af en toe 1 diazepam of soms een paar tegelijk a 5mg.
nu ging de migraine de laatste tijd van 1x p.m. naar elke week en daarna vrijwel om de dag en echt zo ontzettend ondraaglijk dat ik mezelf wat wou aandoen,was dag in het ziekenhuis,daar volgestopt met weer van alles maar werd alleen maar erger,toen besloot men dat ik niks meer kreeg,dat het door al die pillen erger word en nu lig ik al bijna een week afwisselend helse pijn en wat lichter in bed,ontzettend duizelig,pijn in benen,slaap ik eindelijk ff word ik wakker door erge nachtmerries en had denk ik waanbeelden,

vraag is of dit soort ontwenningsverschijnselen wel door NSAID'S kan komen,lees hier niks over,wel dat de hoofdpijnen tijdelijk verergeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Patje, ten eerste wens ik je veel sterkte. Verder denk ik dat dit een vraag is die alleen een arts kan beantwoorden.

Antwoorden (3)

NSAID's maken niet afhankelijk, ontwenningsverschijnselen zijn dan ook voor zover ik weet nooit beschreven. Wel inderdaad een toename van pijnklachten, die soms tijdelijk kan zijn zoals bij medicatieafhankelijke hoofdpijn. Stoppen is dan moeilijk omdat de klachten in eerste instantie versterkt terugkomen, maar er zouden geen ontwenningsverschijnselen moeten zijn van het middel zelf.

Ontwenningsverschijnselen zouden wél kunnen komen van de opiaten of de diazepam die je noemt. Nu schrijf je dat je die slechts af en toe gebruikte, dus ik kan ook weer niet stellen dat het daar echt door komt. Dat hangt af van hoe vaak je het uiteindelijk gebruikte.

Je klachten nu zouden een vorm van ontwenning van die middelen kunnen zijn, maar ook een combinatie van migraine en reactie op de verergerde pijn. Van ernstige pijn kun je behoorlijk ziek zijn, dat kan zorgen voor verschijnselen die lijken op ontwenning zoals onrust, verwardheid, verlies van eetlust, zwaktegevoel etcetera. In elk geval lijkt het me verstandig om contact op te nemen met je huisarts als je je zo beroerd voelt. Die kan veel beter beoordelen wat er precies aan de hand is dan wij. Het hebben van waanbeelden is al een reden om medische hulp in te roepen, *ongeacht* de - mogelijke - oorzaak. Misschien is het inderdaad een reactie op het stoppen met deze middelen en worden de klachten vanzelf minder, maar dat wil nog niet zeggen dat je daar geen medische begeleiding bij nodig zou hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de nigraineaanvallen waren de afgelopen dagen zo ondragelijk,zo ziek en nu ook heel erg scherpe pijn,de huisarts doet verder er niks mee,lig thuis alleen,niemand die me serieus neemt,denken dat het wel mee zal vallen maar is niet mee te leven zo,weet niet wat te doen,ben bang dat de toegenomen pijnen de laatste weken niks met mijn overmatig medicijngebruik te maken hebben en het zo voort zal blijven gaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Woon je alleen? Is er iemand die regelmatig bij je langskomt? Ik weet niet hoe vaak je intussen contact hebt gehad met je huisarts en wat je hebt gezegd, maar als je je zorgen maakt, bel dan vooral opnieuw. Misschien dacht je huisarts een paar dagen geleden dat het allemaal wel mee zou vallen. Als je dan niet opnieuw belt, zal hij of zij denken dat het inderdaad meevalt. Je moet dan echt opnieuw aan de bel trekken, dan pas kan je huisarts weten dat je nog steeds zo beroerd bent. En spreek ook je zorgen uit. Dus niet alleen bellen en zeggen dat je veel pijn hebt en dat je je beroerd voelt, maar ook zeggen dat je zo beroerd bent dat het je angstig maakt en dat je niet meer weet wat je moet doen. Heb je dat al gedaan? En is er misschien iemand anders die je hierbij kan helpen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ben getrouwd,me man is steeds op het werk,heeft huisarts gebeld en assistente gesproken,huisarts zou terugbellen maar heeft ze niet gedaan,is een nieuwe huisarts,ze doet er erg makkelijk over ,morgenochtend gaat me man weer bellen,dank je voor je hulp,was net ook weer heel erg,nu weer afgezwakt
Veelvuldig gebruik van pijnstillers kan juist leiden tot meer en hevig hoofdpijn. Dit wordt medicatieovergebruikshoofdpijn genoemd. De enige manier om hier vanaf te komen is door radicaal te stoppen met alle pijnmedicatie. Dit moet worden gedaan onder medische begeleiding, omdat de hoofdpijn als onttrekkingsverschijnsel de eerste 1-2 weken zal toenemen. U kunt in die tijd beter niet werken of andere dagelijkse activiteiten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo, ik heb al vanaf me 10e hoofdpijnen, werd steeds erger toen ik ouder werd met dagelijkse hoofdpijnen en hormonale hoofdpijn. Slikte al jaren van alles om maar te kunnen blijven functioneren. Paracetamol, ibuprofen, of in combinatie, verschillende soorten migrainepillen.
Loop nu al 2 jaar in leiden bij de hoofdpijndossier.
Conclusie: behalve me hormonale hoofdpijnen had ik door het vele medicijngebruik medicijn afhankelijke hoofdpijn en migraine gekweekt. Ik had dagelijks hoofdpijn en veel aanvallen.
Dus: afkicken. 3 maanden niks gebruiken, opofferen was een hel, liep tegen de muren op en wist niet meer wat ik moest doen, heb dagen liggen huilen en op bed gelegen.
Dus heel herkenbaar en volgens artsen normaal.
Daarna heb ik een preventieve hoofdpijn medicijn gekregen. Hier zijn verschillende van en ligt eraan welke bij je je werkt met de minste bijwerkingen.
Ik heb 1,5 jaar natriumvalpropaat gebruikt. In opbouw naar 4 per dag. Deze helpen goed voor de hoofdpijnen, maar ik had wel bijwerkingen, zoals trillingen en eng gevoel van binnen.
Ook haaruitval was op te merken. Ben n aan het afbouwen maar krijg alweer me hoofdpijnen terug.