Hoe lang werkt loperamide?

Vorige week heb ik griep gehad en vanaf woensdag tot zondag last gehad van (explosieve) buikloop. Zondagavond was ik het zat en aangezien ik de volgende dag tentamen had, heb ik 1 loperamidepil van 2mg genomen. Maandagochtend heb ik nog een loperamidepil genomen voor de zekerheid (toiletten zijn nogal ver van de tentamenzaal, die situatie wilde ik niet hebben).

Nu ben ik sinds zondag al niet meer geweest, terwijl ik soms wel aandrang heb. Dus mijn vraag is, hoe lang werkt loperamide en hoe lang duurt het voordat de stoelgang weer normaal wordt hervat.

Overigens gebruik ik ook dagelijks de volgende medicijnen, misschien dat er interactie is:
-Paroxetine 10mg
-Desloratadine 5mg

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
23.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
" Misschien dat er interactie is " : had je beter vooraf geweten toch ? Bijsluiters lezen is belangrijk hoor ..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik gedaan, vooral omdat loperamide op de opioid-receptoren werkt en dat wel eens gevaarlijk kan zijn in combinatie met paroxetine.
Ik heb gekeken of er contra-indicaties waren voor SSRI's of antihistaminica, die werden niet genoemd in de bijsluiter.

Het beste antwoord

Dat u al sinds zondag niet meer naar het toilet bent geweest heeft er niet mee te maken dat loperamide nog steeds werkt of dat er een wisselwerking is tussen loperamide en een ander geneesmiddel dat u gebruikt.

Waarschijnlijk heeft het te maken met de ontregeling van uw darmflora door de heftige diarree die u enkele dagen heeft gehad. In gezonde darmen die goed werken leven zo'n 1 tot 1,5 kilo meestal goede darmbacteriën. Deze ondersteunen uw darmen bij de werking en zorgen er onder andere voor dat bepaalde vezels worden afgebroken en uw ontlasting mooi soepel wordt. Door de diarree zal een groot deel van deze nuttige bacteriën zijn weggespoeld. Dit kan van invloed zijn op uw ontlasting. Soms houdt u enkele dagen last van dunne ontlasting, maar soms blijft de ontlasting ook een paar dagen weg.

Door probiotica te gebruiken kunt u de nuttige bacteriën in uw darmen aanvullen. Dit gebeurt ook wel vanzelf, maar met probiotica wat sneller. Daarnaast is het belangrijk om veel fruit te eten. Hierin zitten voedingsvezels waarvan de nuttige bacteriën leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel hangt ook af van je lichaam zelf. ( En ik ben geen dokter dus ik geef mijn mening en eigen ondervindingen )

Ik kan tijdens zware feestdagen er 2 dagen na elkaar 2 nemen en de dag nadien geen problemen ondervinden.
Maar ik ken ook mensen die als ze een tablet nemen, ze de hele week niet meer naar de wc kunnen.

Online vond ik wel enkele medicijnen die je best niet combineerde.
Het ene was een aidsremmer
Het andere was zelf ook een middel om darm-werking te regelen.

Van je anti-depressiva pil ken ik niet veel. Maar je hebt er wel een bijsluiter van, lees die eens door.
Al kan ik me niet voorstellen dat je die niet mag nemen bij loperamide. De 3 pillen die mijn vriend doorheen de afgelopen jaren slikten hadden daar toch geen negatieve reacties op.
Van je allergiemiddel weet ik enkel dat het een vrij zacht middel is.

In de bijlage linkte ik een site waar er over die bepaalde combinatie een onderzoek gedaan is. Misschien interessant voor jou.