Mijn buurvrouw heeft Alendroninezuur 70 mg voorgeschreven gekregen. Waarom?

Zij heeft een te hoog Calciumgehalte (altijd al gehad volgens haar). Dan is dit middel toch niet goed?

Toegevoegd na 28 minuten:
Sorry, verkeert geschreven. Ze heeft een te laag Calciumgehalte.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Bij een te laag calciumgehalte mag dit medicijn niet gebruikt worden, tegen een te hoog calciumgehalte is geen bezwaar.
Dit medicijn wordt voorgeschreven bij bot-ontkalking (= osteoporose) bij vrouwen na de overgang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het prima antwoord. Alleen ik had een fout gemaakt. Ik had geschreven dat zij een te hoog Calciumgehalte heeft maar ze heeft een te laag Calciumgehalte. Vandaar mijn vraag.
(De dokter was afwezig toen ze hem hierover opbelde. Hij neemt van de week contact met haar op).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem contact op met haar apotheek, laat haar dit niet slikken voordat zij een duidelijk acceptabel antwoord heeft, ik denk dat de arts ook een foutje heeft gemaakt in zijn patiëntendossier, of dat hij dit verkeerd gelezen heeft, aangezien dit bovenaan de bijsluiter staat, lijkt me dat dit geneesmiddel niet voor haar geschikt is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze neemt het nu niet in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me een verstandig besluit. Laat haar toch even contact opnemen met de apotheek, misschien is er een alternatief wat ze wel mag gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trekken we nu niet een beetje te snel conclusies? Hoe weet de buurvrouw dat ze een te laag calcium heeft? Of bedoelt ze hiermee dat ze osteoporose heeft? Dat zijn twee verschillende diagnoses en kunnen los van elkaar bestaan. En al is het calcium inderdaad laag, dan maakt het nog uit hoe laag die precies is. Als er een calciumspiegel bekend is, wat is dan de spiegel van het vitamineD (en OH-D), wat is de fosfaatspiegel?
Wat voor andere medicijnen gebruikt ze? Als ze er bijvoorbeeld een middel als calcichew bij heeft gekregen (zoals je toch wel mag verwachten bij een laag calcium) dan is het alendroninezuur weer geen probleem.
Daarnaast is haar dieet van belang, hoeveel zuivel/ kaas ed eet ze. Wat is haar gewicht? Heeft ze recente breuken opgelopen en zo ja, waar dan? Hoeveel zonlicht krijgt ze? Al met al nogal wat onbeantwoorde vragen. Pas als we antwoord hierop hebben is er met enige zekerheid een uitspraak te doen of de alendroninezuur wel of niet gewenst is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze heeft al veel onderzoeken gehad vandaar dat het Calciumgehalte bekend is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, wat voor onderzoeken en wat was de uitslag?
Als er een calciumspiegel bekend is, wat is de waarde dan? En dan nog blijven er nogal wat vragen open.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Flipje, dit is de reden waarom ik adviseerde de apotheek om advies te vragen. Op eigen houtje dit toch gaan slikken terwijl in de bijsluiter staat dat dit een contra-indicatie is, is niet verstandig.

Andere antwoorden (1)

Alendroninezuur is een bifosfonaat en wordt specifiek voorgeschreven tegen botontkalking. Het wordt voorgeschreven aan vrouwen voor wie hormoonpreparaten niet de eerste keus is.