Is het erg om paracetamol of ibuprofen zonder rede in te slikken?

Hoi,

Is het erg om paracetamol of ibuprofen te slikken, als je eigenlijk nergens last van hebt, of slechts een klein beetje? Wat zijn de effecten daarvan?

Groet

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21.2K

Antwoorden (3)

Als je maandenlang iedere dag paracetamol genomen hebt, kan er lever- of nierbeschadiging optreden of kunnen er veranderingen in het bloed ontstaan (daling van het aantal witte bloedlichaampjes, bloedarmoede, enz.). De symptomen hiervan zijn een vergeling van oogwit of huid, keelpijn, uitputting en moeite met plassen
Als je veel en vaak paracetamol neemt, kan er een medicatieafhankelijke hoofdpijn optreden. Als je dan opnieuw paracetamol gaat innemen, kan dat verslaving tot gevolg hebben.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oeps dat liep fout: ik bedoelde Als je veel en vaak paracetamol neemt, kan er een medicatieafhankelijke hoofdpijn optreden. Als je dan opnieuw paracetamol gaat innemen, kan dat verslaving tot gevolg hebben. Voor ibuprofen geldt: Veel mensen krijgen last van een geïrriteerde maag, met zuurbranden, maagpijn en misselijkheid.
Deze bijwerking kunt u proberen te voorkomen door het middel met wat voedsel en een glas water of melk in te nemen.
Gebruik geen alcohol of andere voedingsmiddelen die de maag irriteren, zoals scherpe kruiden.
Ook als u zetpillen gebruikt kunt u last krijgen van uw maag, omdat het middel na opname in de bloedbaan, alsnog bij de maagwand terechtkomt. Kortom maag problemen en nieren en lever die hard moeten werken. De 2de link gaar over welk je het best kan innemen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een klein beetje kan geen kwaad. Het is een blijft medicatie. Apirine daarentegen wordt in kleine hoeveelheden voorgeschreven omdat het bloedklonters tegengaat. Er zijn zelfs claims dat sommige pijnstillers tegen kanker helpen (De economie moet blijven draaien hè)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is gezonder om ze niet in te slikken omdat je dan helemaal geen kans loopt op negatieve effecten en bijwerkingen. Het nemen van doses die hoger liggen dan de adviesdosering in de bijsluiter of op het etiket maakt de kans op die problemen nog groter.

Bijwerkingen van paracetamol kunnen zijn (afhankelijk vaan dosering, duur vaan het gebruik en je gevoeligheid):

Hoofdpijn.
Overgevoeligheid voor paracetamol (dit merk je u aan huiduitslag, galbulten en een enkele keer aan benauwdheid).
Bloedafwijking.
Leverbeschadiging.
Nierbeschadiging.
Bloedafwijkingen. Verschijnselen hiervan kunnen zijn onverklaarbare blauwe plekken, extreme vermoeidheid, keelpijn met koorts en blaren in de mond.

Bijwerkingen van Ibuprofen kunnen zijn (afhankelijk vaan dosering, duur vaan het gebruik en je gevoeligheid):

Maagklachten: maagirritatie, buikpijn, misselijkheid, braken, vol gevoel, gebrek aan eetlust, boeren en zuurbranden.
Darmklachten: diarree, verstopping en winderigheid.
Een maag- of darmzweer of andere ernstige beschadiging van maag, darmen of slokdarm.
Hoofdpijn
Draaierigheid, duizeligheid, vermoeidheid
Ontstekingen in de mondholte en op de tong.
Oorsuizen of slechter horen.
Wazig zien of dubbelzien
Dikke enkels of polsen
Haaruitval.
Psychische klachten, zoals slaperigheid, nachtmerries, slapeloosheid onrust, opwinding, verwardheid, geheugenstoornissen, nervositeit, angstgevoelens, neerslachtigheid en hallucinaties.
Huiduitslag met jeuk
Overgevoeligheid voor dit medicijn.
Nierbeschadiging
Bloedafwijkingen, ontsteking van de alvleesklier of leverontsteking.
Hartvaataandoeningen
9 jaar geleden
Paracetamol is een vrij veilige pijnstiller. Alleen bij langdurig gebruik van 5 of meer tabletten per dag kan op den duur leverbeschadiging ontstaan. Af en toe een paracetamol tablet nemen, ook wanneer er slechts lichte klachten zijn, is dus geen bezwaar. Ibuprofen is een pijnstiller met meer risico's. Het kan soms ernstige maagklachten veroorzaken, met name bij risicogroepen als ouderen, mensen die al maagklachten hebben en mensen die andere geneesmiddelen gebruiken die het effect van ibuprofen op de maag versterken. Voor de meeste mensen is het echter ook geen probleem om af en toe ibuprofen te slikken. Gebruik bij lichte klachten bij voorkeur ook de laagste dosering van 200 milligram.