2 pillen op 1 dag geslikt, is hij nu nog betrouwbaar?

Hoi, ik heb afgelopen weekend 's ochtends een pil geslikt en binnen een uur dunne poep, er stond in de bijsluiter dat je nog een pil moest nemen bij diarree. Ik heb dus 2 pillen op 1 dag gehad en op diezelfde dag seks zonder condoom gehad, maar zijn 2 pillen op 1 dag wel betrouwbaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.8K

Antwoorden (3)

Ja, je neemt de tweede pil om de werking te waarborgen, je moet daarna wel de strip afmaken. Dus 1 pil meer als normaal, door het nemen van 2 pillen op 1 dag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat is goed.

Je moet wel die ene extra pil uit een reserve-strip halen. Want je moet wel je maand correct kunnen afsluiten. Of nu in jouw geval,... na de laatste pil van deze strip nog een pil van een andere strip nemen. Die leg je dan opzij voor zulke gevalletjes.

Normaal gezien blijf je niet vruchtbaar.
Toch niet voor de ( hoeveel was het ) 99.99 % dat de pil werkt.
9 jaar geleden
Bij dunne ontlasting kort na het innemen van de pil kan het zijn dat er te weinig of zelfs niets van de pil is opgenomen. Het wordt dan dus aangeraden om nog een pil te slikken. Als er toch iets van de eerste pil is opgenomen is de dosering dus iets hoger dan normaal. Dat is geen enkel probleem, want de dosering hormonen in de anticonceptiepil is erg laag. Bijwerkingen zijn dus niet te verwachten.
Je hoeft niet perse een pil uit een andere pilstrip te gebruiken om de drie weken pilgebruik helemaal vol te maken. Het is geen enkel probleem om al na 20 dagen te stoppen. Houd er wel rekening mee dat de stopweek maximaal 7 dagen mag duren. Je begint de volgende strip dan dus een dag eerder.
Bovenstaande adviezen gelden voor de eenfasepil, dat wil zeggen de anticonceptiepillen die allemaal dezelfde samenstelling hebben. Voor de driefasepillen (zoals Trigynon en Trinordiol) en de Yaz 24+4 pil geldt dat niet alle pillen dezelfde samenstelling hebben. Je kunt dan niet zomaar een andere pil slikken als extra pil in het geval van diarree of braken.
Zie voor meer info bijgevoegde link onder het kopje braken of diarree.