Vroegtijdig pil slikken voor seks? Is dat vertrouwd?

Mijn vriendin zit sinds kort aan de pil, maar mag deze beginnen te slikken als ze ongesteld is. Nu zijn wij waarschijnlijk van plan zondag toch seks te hebben. Maar heeft de pil wel effect als ze die slikt zonder ongesteld te zijn? Zoja, wat zijn de effecten? Ik weet namelijk niet of alleen een condoom voldoende is, aangezien er risico bestaat dat deze kan scheuren. Is het nu wel verstandig om aan seks te doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
ik snap je vraag niet precies. is ze nu al aan de pil of begint ze zodra ze ongesteld is?
als je begint met de pil op de eerste dag van je ongesteldheid, dan ben je gelijk beschermd.
Als je op een ander moment begint, ben je NIET gelijk beschermd, maar pas na (dacht ik) de eerste strip.
Ritsuka
9 jaar geleden
hebben jullie beide al laten testen op SOA?
Utrecht
9 jaar geleden
Ik zou verwachten dat dit soort informatie (wanneer beginnen met slikken, vanaf wanneer beschermd) of door de huisarts en/of door de apotheek wordt gegeven. Je betaalt tegenwoordig toch €6 voor een eerste uitgifte gesprek?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon even wachten, dan heb je 100% zekerheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
twee plussen voor Ritsuka

Antwoorden (3)

Volgens mij is de pil zoiezo niet direct werkzaam.
Als ik het goed heb begrepen moet je de pil één maand slikken en dan ben je pas echt goed beschermd.

(zelf ben ik blij dat mijn vriendin een spiraaltje heeft want dat geeft veel meer zekerheid)
En let op! Zorg dat je beiden SOA vrij bent, als je het niet zeker weet, zou ik toch gebruik maken van een condoom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met alleen een condoom kan dus wel, maar scheurt zo'n ding niet snel of komt dit bijna nooit voor?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gebeurt wel eens dat een condoom scheurt. Maar dat komt niet heel vaak voor.
Als je het zeker wilt weten, kan je vriendin het beste vragen aan de arts.
Condooms scheuren bijna niet (mij nog nooit overkomen, ik koop wel altijd durex).
En als het scheurt heb je nog altijd de mogelijkheid om de morningafterpil te halen, maar die zijn niet goedkoop.
Ritsuka
9 jaar geleden
condoom omdoen zoals het hoort (goed afrollen, met je vingers het tipje inknijpen zodat er geen lucht in zit)
en vooral voorzichtig uit de verpakking halen, zodat hij niet kapot gaat door een scherp randje.
Als je hier op let is de kans op scheuren heel klein.
Je kunt eventueel nog een zaaddodend glijmiddel of pasta ernaast gebruiken voor de zekerheid (bij sommige condooms zit dit er al in)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem de juiste maat en niet een ultra dunne. Als je ze voor het eerst gebruikt, zou je een keer de omtrek van je erectie kunnen meten om te kijken waar je zit qua maat, of je neemt een paar verschillende maten mee en past vantevoren. Niet iedereen kan met de standaard condooms uit de voeten, en een juiste maat voorkomt een hoop ellende. Hij moet niet vanzelf af kunnen rollen, maar ook niet zo strak zitten dat het bijna pijn doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens is de pil na een week wel werkzaam. Vroeger werd vaak een maand gezegd, tegenwoordig is bekend dat je echt na een week beschermd bent. Begin je op de eerste dag van je menstruatie, dan ben je direct beschermd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een spiraaltje is dus echt niet veiliger dan de pil maar geeft juist minder zekerheid!! De pil is nog altijd het meest betrouwbare voorbehoeds middel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Kuykma1
Als er netjes iedere dag de pil wordt geslikt, dan zal het mogelijk zijn dat de pil beter is. Maar aangezien deze jongen 16 jaar is, verwacht ik dat de dame ook rond die leeftijd is.
In die tijd deed ik alles met condoom. (en voor het meisje de pil)
Dan ben je dubbel beschermd en dat is 100% goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tegen mij zeiden ze dat de pil na 2 weken bescherming gaf. Heb al jaren de bijsluiter niet meer gelezen.
De pil is betrouwbaarder dan andere voorbehoedsmiddelen, als je hem maar iedere dag op dezelfde tijd (max 12 uur speling) inneemt.
Nee, dan is ze niet beschermd tegen zwangerschap, na een week is ze dat wel. Als ze de eerste pil neemt op de eerste dag van haar menstruatie, dan is ze direct beschermd.
Gebruik een condoom in combinatie met een zaaddodend middel, dan kan er weinig mis gaan. Met de pil zijn jullie niet beschermd tegen geslachtsziekten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dat zaaddodende middel krijg ik mee op mijn leeftijd? (Ben 16)
Ritsuka
9 jaar geleden
dat kun je gewoon bij de drogist halen. condooms krijg je toch ook mee?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, voor de wet ben je oud genoeg voor seks dus niemand zal je tegenhouden om condooms of zaaddodend middel te kopen. Daarbij is er in tegenstelling tot drank of tabak geen minimumleeftijd waarop dit soort dingen verkocht mogen worden. Ik vind 16 persoonlijk erg jong (tegenwoordig heel normaal, dat wel) maar vind het in elk geval heel verstandig dat je je goed voorbereidt en dat je informatie inwint. We krijgen hier heel wat jonge mensen die weliswaar ouder zijn dan jij, maar heel wat onbezonnener. Goede tip van Crea trouwens, om condooms te combineren met zaaddodend middel. Bij sommige condooms zit dat er al op trouwens. Met die combinatie, en eventueel nog de morning-afterpil als het condoom toch zou scheuren, is het zo'n groot wonder als ze zwanger wordt, dat het in elk geval een heel bijzonder kind zou zijn :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, dat krijg jij ook gelijk mee, nadat je betaald hebt. Je kunt dit kopen bij de drogisterij en apotheek. Ook van Durex bestaat er 1.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben een beetje traag vandaag, maar allebei hartelijk dank voor de informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zorg dat je geen scherpe nagels hebt als je het condoom uitpakt en omdoet. Probeer er anders vantevoren eentje, als je zenuwachtig bent is het lastiger.
Als ze een gewone anticonceptiepil heeft gekregen, mag ze die ook eerder gaan slikken. Het enige verschil is dat wanneer je begint op de eerste dag van je menstruatie, de pil direct veilig is en dat er anders een week tussen zit voor hij beschermd tegen zwangerschap. Aankomende zondag gaat dus sowieso niet lukken met een werkzame pil; daar is ze nu te laat voor. Als ze afgelopen zondag met de pil was begonnen of als ze voor zondag ongesteld wordt en dan direct begint met de pil, dan kan het wél.

Je kunt seks hebben met alleen een condoom, al ben je wat kwetsbaarder om een condoom kan scheuren of afglijden. Als je echter de juiste maat gebruikt en je weet hoe je hem moet gebruiken (je hebt dat vaker gedaan of in elk geval wat geoefend) dan moet een condoom niet 'zomaar' scheuren of afglijden. Maar het kán altijd gebeuren, dat heb je nu eenmaal met condooms.

Of het wel of niet verstandig is om zondag seks te hebben, zullen jullie zelf moeten overwegen. Geen enkele methode is 100% veilig, al is de pil bij juist gebruik veiliger dan het condoom. Als je beide methodes met elkaar combineert, ben je goed beschermd omdat je in principe een dubbele bescherming hebt. Daarbij werkt de pil natuurlijk niet tegen de overdracht van ziektes (SOA's). Daarvoor zul je altijd een condoom moeten gebruiken.

Mocht het condoom scheuren of afglijden, dan is er ook nog noodanticonceptie mogelijk in de vorm van de morning-after pil. Sommige seksueel actieve vrouwen hebben er altijd minimaal één in huis, tegenwoordig zijn ze zonder recept te krijgen bij de drogist. Bij inname binnen 72 uur, maar liefst zo snel mogelijk na de seks, wordt de kans op een zwangerschap heel erg klein. Het is niet geschikt als gewone anticonceptie en dus ook geen vervanger van de pil of het condoom, maar het kan zeker een goede 'tweede lijn' zijn wanneer de methode die je in eerste instantie gebruikte ter voorkoming van een zwangerschap, toch faalt.