Ja.
Hier zit een stofje in waardoor de kil wat 'zachter' aan zal voelen. Het is geen geneesmiddel maar eerder een pijnstiller. Het zelfde als je honing opeet.

Mvg,
Zakaria
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Twee stofjes: amylmetacresol en dichloorbenzylalcohol. De keel zál niet zachter aanvoelen, maar kán dat eventueel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe bedoel je. Ik heb het zelf uit eigen ervaring gevoelt. En meerderen die ik ken ook.
Amadea
9 jaar geleden
Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In strepsils zit lidocaine, dat verdoofd de huis rondom ontstekingen licht. Ook zit amylmetacresol (0,6 milligram per tablet) en 2,4-dichloorbenzylalcohol (1,2 milligram per tablet) in. Deze stoffen hebben een antibacteriële werking. Dus strepsils verzachten door lidocaïne en helpen de bacteriën in de keel- en mondholte tegen te gaan. Het helpt dus vaak (voor de ene keelontsteking meer dan voor de andere) van buitenaf in tegenstelling tot van binnenuit werkende antibiotica. Zie strepsils niet als een snoepje, als je je niet aan de dagelijkse maximum zuigtabletten houdt kan dat gevolgen hebben. Het is dus wel degelijk een geneesmiddel. Lees de bijsluiter voor gebruik.
Abcde
4 jaar geleden
mdgroot, In de tijd dat deze vraag gesteld werd, waren er nog geen Strepsils met de werkzame stof lidocaïne. Ook nu is er nog maar 1 variant zuigtablet en een keelspray die dat wel bevatten. In alle andere varianten zit deze werkzame stof niet.
Strepsils zijn inderdaad geen snoepjes, lees de gebruiksaanwijzing daarom voor gebruik.
Uit eigen ervaring: JA !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, het helpt prima weet ik uit eigen ervaring. Het stilt de pijn maar geneest niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waar heb je het over? CHX is bestemd als mondspoelmiddel om de bestrijding van tandvlees problemen aan te gaan en men moet zo min mogelijk ervan inslikken....
Bij sommige mensen misschien, maar bij mij hebben strepsils (de paar keren dat ik het geprobeerd heb) niets uitgehaald. Je zou het moeten proberen of het bij jou succes heeft, want er is dus geen algemeen antwoord op te geven.
Met salietabletten had ik wél resultaat, maar die bestaan helaas niet meer.
Amadea
9 jaar geleden
Ja en nee...

Strepsils bevatten de stoffen amylmetacresol en 2,4-dichloorbenzylalcohol. Alle twee deze stoffen hebben een antiseptische (=bacterie dodende) werking. De antiseptische werking is (aldus Wikipedia en strepsils) matig. Het lijkt dus redelijk om te veronderstellen dat de klachten door strepsils af zouden moeten nemen.
Grootste probleem hierbij is dat het overgrote merendeel van alle keelpijn niet veroorzaakt wordt door een bacterie. Meestal wordt keelpijn veroorzaakt door een virus; die worden niet gedood door de strepsils. Nog een deel van alle keelklachten wordt niet door een infectie veroorzaakt, denk aan bijvoorbeeld geforceerd schrapen in de keel of tumoren. Dus slechts bij een klein deel van de mensen met keelpijn zouden strepsils überhaupt iets kunnen doen.

Ook als de keelpijn wel door een bacterie veroorzaakt wordt zou ik echter weinig effect van die stofjes verwachten. De strepsil zelf ligt namelijk in de mond (op de tong) en niet in de keel waar de bacterie zit. Door het zuigen stroomt er steeds wel een beetje met het speeksel langs de keel, maar het contact tussen de bacteriën en de stofjes is dan maar erg kort (en de werking is slechts matig...) Daarbij komt dat de meeste bacteriën helemaal niet aan de oppervlakte van de keel zitten, maar tussen alle slijmvliescellen in. Er blijft dus altijd een soort barrière van slijmvliescellen tussen de stofjes van de strepsils en de bacterien.

Er bestaat ook strepsils lidocaïne. Naast de twee genoemde stofjes zit hier ook lidocaïne in. Lidocaïne is wat wij artsen gebruiken om bijvoorbeeld huid te verdoven. Lidocaïne moet echter een paar minuten inwerken. Ook voor de lidocaïne geldt dat het contact met de keel beperkt is en je er dus niet al teveel van mag verwachten. (uit eigen ervaring; ik kreeg er alleen een verdoofde tong van, maar de keelpijn bleef.)

Al die claims die strepsils tijdens reclame doen zou ik dus met een korreltje zout nemen. Toch zegt ik niet compleet "nee."
Tijdens het sabbelen op een strepsil en het daarbij komende slikken maakt de keel bewegingen waar door de zwelling in de keel (tijdelijk) afneemt en daardoor kan de pijn ietsje verlicht worden. Het maakt echter niet uit waarop gesabbeld wordt een dropje oid werkt dan net zo goed.

Mijn advies aan mensen met keelpijn is nog altijd: pijnstilling (paracetamol en/of ibuprofen) en koud drinken, waterijsjes eten. De koude werkt namelijk ook verdovend; al is ook dat kortdurend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede uitleg: + Het verzacht inderdaad best wat, maar net zo veel of weinig als drop of andere zuigsnoepjes. Al die andere claims laan nergens op, en bovendien zijn dropjes heel wat goedkoper. Ik wist trouwens niet dat ze ook verkrijgbaar waren met lidocaïne. Dat is misschien zinvol als je een keer je tong flink hebt verbrand ;-). Als het de keel echt goed zou verdoven, kan dat nog gevaarlijk zijn ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je lies
Strepsils verdoven de pijn, maar genezen de aandoening niet.
Maar wel met Colloïdaal zilver ,dat kan worden gegorgeld, als oog- en oordruppels, vaginaal en anaal worden gebruikt. Het kan geïnhaleerd worden (neus en longen), direct toegepast worden bij snij- en schaafwonden en op open wonden. En voor behandeling van wratten, eczeem, als gezichtsspoeling bij acné en andere aangezichtsirritaties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De antibacteriële werking van strepsils is zeer gering. Strepsils verzachten meer de keel. Het beste kan je zuigtabletten nemen op basis van chloorhexidine. Chloorhexidine is de enige stof die zowel bactericide (bacterie dodend), fungicide (schimmel dodend) als virucide (virus dodend) is. Dit pakt dus echt de keelpijn aan dat meestal door een virus veroorzaakt word en als het niet behandeld word over kan gaan in bacteriële keelontsteking. Verkrijgbaar zijn chloorhexidine keeltabletten van Hibitane, maar ook van Sorbo die je gewoon bij de supermarkt zoals Jumbo kunt kopen.