Zijn er alternatieven voor cortisone?

Mijn zoontje van 5 heef enorm veel last van eczeem, krabt zich tot alles kapot is. Het enige wat kan helpen tot op heden, is een cortisone zalf. Nu heb ik eens opgevraagd bij de apotheek hoeveel we er reeds gekocht hebben en dat blijken er 50 tubes te zijn op 5 jaar tijd. Ben me kapot geschrokken. Cortisone is niet echt goed op lange termijn, maar het lijkt het enige te zijn wat helpt bij hem.

Nu vraag ik me af, zijn er alternatieven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
is er achterhaald wat de oorzaak van de exceem is? misschien een allergie voor iets van wasmiddel, kleding of voeding?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meervoudige voedselallergieën. Maar zelfs met het meest strikte dieet van de artsen krijgen we het niet onder controle :(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan hebben we het dus over een allergisch eczeem, waar de huisarts niet goed uitkomt. Dan lijkt me een verwijzing naar een allergoloog wel op zijn plaats.
50 tubes is wel errug veel hoor, dat had de apotheek ook niet zomaar mogen meegeven. Het lijkt m dat je de zalf dan toch eigenlijk ook te dik smeert. Als de huid na het smeren glimt dan is de hoeveelheid eigenlijk al teveel geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, flipjeboot, het is allergisch eczeem. Atopisch eczeem. We zijn al bij alle mogelijke kinderartsen, allergologen, dermatologen, diëtisten, enz enz geweest maar die vinden de oorzaak maar niet en het gamma van voedingsmiddelen die hij mag eten wordt steeds maar beperkter. We houden ons strikt aan zijn dieet maar toch blijft die eczeem maar terugkomen. Alle huisdieren zijn al jaren weg uit het huis, we houden het huis heel proper enz, maar toch blijft mijn kleine jongen maar krabben en krabben :( We beginnen een beetje ten einde raad te raken en zouden om het even wat proberen als het maar zou helpen. 50 tubes op 5 jaar is inderdaad enorm veel en ik ben me ook kapot geschrokken, maar het is het enige dat werkt. Smeren we niet, dan krabt hij zijn huid kapot tot die bloed en gaat ontsteken. Het zijn trouwens kleine tubetjes, niet van die hele grote, misschien hebben we het over een verschillend formaat tube als we het over "veel" of "niet veel" hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je weet de oorzaak, dan zou de oplossing niet zo moeilijk mogen zijn, jammer genoeg weet de traditionele geneeskunde bar weinig over voeding.
Het enige wat ze doen is steeds meer wegstrepen en zonder goeie voeding kan niemand. Het verschil tussen vlees van een bio industrie koe en een die de hele dag buiten in de zon gras staat/loopt te eten weten ze niet. (onder anderen in verschil in vetzuren)
Ook het verschil in de melk is onbekend. Kefir (ga zelf maar googlen en vraag maar als je meer wilt weten)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, een enorm verschil tussen bijvoorbeeld gewone kip uit de supermarkt en bio kop, die 5 keer duurder is. Vroeger geloofde ik niet in "bio", maar door mijn zoontje nu wel. Eet hij gewone kip uit de supermarkt, staat hij zo vol met eczeem. Eet hij dure bio kop (of nog beter, zelf gekweekte kippen), dan gebeurt er niks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn jullie zover gegaan als een 380 allergenen test van prohealth?
Een standaard allergie test? Test alleen een directe reactie. Vaak komt eczeem door de een vertraagde reactie.. Aka een intolerantie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij heeft nu reeds een vijf, zes keer standaard allergietesten ondergaan (die met de krasjes op de rug) en daaruit zjin een massa allergieën aan het licht gekomen zodat zijn dieet nu zeer beperkt is. 380 allergenen test van prohealth, nog nooit van gehoord, ook niet van artsen (hier in Vlaanderen). Moet ik eens googlen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie is op dit moment zijn behandelend arts? Je schrijft dat je bij een heel scala aan specialisten bent geweest, maar is er iemand die het overzicht houdt? Ga je bijvoorbeeld terug naar je huisarts als je weer bij specialist nummer zoveel bent geweest zodat die bij de behandeling betrokken blijft, of heeft hij eventueel een vaste kinderarts die de zorg coördineert? Veel specialisten bezocht hebben kan goed zijn in die zin dat er van allerlei kanten naar het probleem gekeken wordt, maar kan ook tegen je gaan werken als dat betekent dat je van de ene naar de andere specialist wordt gestuurd en er niemand meer is die het overzicht houdt. Dan kun je snel de weg kwijtraken in de verschillende adviezen die je krijgt.

Antwoorden (3)

een alternatief kan mogelijk geboden worden door een natuurgeneeskundige. Ongeacht of je hier achter staat of niet, ze hebben een andere kijk als de westerse artsen, en die kan soms verrassend uitpakken. Ik ken een kind wat er ook vreselijk last van had, en die was bij de natuurgeneeskundige behandeling enorm gebaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dikke vette plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je met "natuurgeneeskunde" dan homeopatie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plus. Soms kom je op dingen uit waar je normaal helemaal niet aan zou denken maar die wel enorm blijken te helpen
Kende een kind met ongeveer hetzelfde verhaal, die bleek iets met de nieren niet goed te hebben waardoor hij (natte) eczeem kreeg. Was binnen een paar maanden van de meest extreme eczeem af en nu, paar jaar later, heeft hij bijna niets meer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mmm, als er iets mis zou zijn met de nieren, zou dat toch ongetwijfeld opduiken in een bloedonderzoek? Of niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Maarten: ja vrijwel zeker wel ja. Maar dan moet er wel eerst bloedonderzoek aangevraagd worden en dat is niet gebruikelijk bij eczeem. Ik zou trouwens willen waarschuwen voor dit soort alternatieve geneeswijzen (al is nog niet eens duidelijk over wat voor geneeswijze we het hier hebben). Zie het als een aanvulling aan de reguliere geneeskunde, niet als een alternatief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurgeneeskunde is een vorm van geneeskunde wat wij als nuchtere Hollanders niet gewend zijn. Het is anders als de westerse geneeskunde. Zij Kijken anders en hanteren andere waarden. Mijns inziens zeker de moeite waard om te proberen. Je kunt kijken op bijvoorbeeld www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl voor meer info. Of via Google zoeken naar een natuurarts in jullie omgeving.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
natuurgeneeskunde is geen homeopathie.
https://www.natuurarts.nl/
https://www.natuurarts.nl/natuurgeneeskunde/natuurgeneeskunde/index.html
als je hier nog nooit me te maken hebt gehad zou ik opzoek gaan naar een arts die daarna natuurgeneeskunde is gaan doen.
(dus iemand die een een studie geneeskunde heeft gedaan)
Zo neem je niet het risico dat bijvoorbeeld een nierziekte over het hoofd gezien wordt. Ik zie dit trouwens niet als aanvulling, ik zie het reguliere als aanvulling op de natuurgeneeskunde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt er nu niets aan maar misschien geeft dit je moed voor de toekomst: Een achterneefje van mij had ook zeer ernstig eczeem en moest elke dag (?) van top tot teen met zalf ingesmeerd worden. Nu is het een paar jaar later en hij heeft er totaal geen last meer van.
eucerin heeft verschillende zalf voor niet specifiek eczeem maar wel rood, jeukende huid, maar kan tegen eczeem gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn ook zalven en cremes met de stof tacrolimus, die kan je gebruiken als je geen cortisonen meer wilt gebruiken. Merknaam is Protopic.