Er moet blijkbaar een vertraagde opname zijn in je maag of darmwand.
fremar
9 jaar geleden
Als je een medicijn oraal inneemt, gaat het langs de volgende haltes:
- mond (gaat natuurlijk erg snel, slikken klaar)
- maag (hierin wordt het medicijn al wat afgebroken en sommige stoffen worden al in de maagwand ingenomen (maar is slechts een enkeling)). verblijftijd, iets van 10 - 15 minuten ongeveer.
- dunne darm. Hier worden de meeste medicijnen in de bloedbaan opgenomen. Normaal eten doet er 24 - 48 uur over om door de gehele darm heen te gaan. Medicatie hoeft er natuurlijk niet helemaal doorheen, maar moet wel "afgebroken" worden om klaar te maken voor opname. Dit kan zo een uur duren.
- bloedbaan, op naar de lever via de poortader. Al het bloed gaat eerst door de lever, vervolgens naar de rest van het lichaam (paar minuten, is zo gedaan).
- Aankomen op de bedreigde plek. Veel pijnstillers zorgen dat de synapsen tijdelijk geen signalen doorsturen. Dit heeft ook even nodig voordat genoeg medicatie aanwezig is om de treshold te bereiken waarop synapsen niet meer vuren.

Al met al kom je zo op 1.5 uur uit.

Per persoon kunnen deze tijden wat verschillen afhankelijk van metabolisme, gemiddelde hartslag, gevoeligheid, etc. Bij mij werken pijnstillers (en andere medicatie) zeer snel (soms al binnen 45 minuten).