Ik heb nog oude (ongebruikte)injectiespuiten en -vloeistof. Ik wil deze graag schenken aan een goed doel. Waar kunnen deze naartoe?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Die moeten vernietigd worden om volgende redenen.

Hier zijn een aantal redenen voor:

Behoefte
In ontwikkelingslanden zijn de geneesmiddelen waaraan behoefte is vaak verschillend van de geneesmiddelen waaraan wij behoefte hebben.
Zo zal in deze landen behoefte zijn aan geneesmiddelen tegen malaria en tuberculose.
Geneesmiddelen tegen hoge bloeddruk, suikerziekte en een te hoog cholesterolgehalte die bij ons een groot aandeel hebben, zullen daarentegen in deze landen niet of nauwelijks nodig zijn.

Merknamen en bijsluiters
Merknamen verschillen vaak per land, dit werkt verwarrend. De bijsluiters van onze geneesmiddelen zijn bovendien in het Nederlands dus onleesbaar voor iedereen die onze taal niet beheerst.

Samenstelling: sterkte, combinatiepreparaten en toedieningsvormen
De sterkte van geneesmiddelen kan in diverse landen verschillen. Omrekenen is een risicofactor. Daarnaast hebben wij relatief veel combinatiepreparaten die het risico op fouten vergroten.
Ook de toedieningsvormen verschillen en zijn dus een mogelijke foutenbron. Toedieningsvormen als zetpillen en ovula voor vaginaal gebruik zijn bovendien niet geschikt voor warme landen.

Houdbaarheid
De houdbaarheid zal minimaal nog een jaar moeten bedragen.
Het controleren hierop van retourgeneesmiddelen zou erg arbeidsintensief en dus kostbaar zijn. Dit geld kan veel beter gebruikt worden om geneesmiddelen - liefst ter plekke - te kopen.

Kwaliteit
De kwaliteit van retourgeneesmiddelen kan niet gegarandeerd worden.

Er zijn dus voldoende redenen om (her)gebruik van overtollige geneesmiddelen af te wijzen.

In ontwikkelingslanden zijn geneesmiddelen wel te koop en ze worden ook vaak in die landen gemaakt.
Indien mogelijk kunnen geneesmiddelen altijd het beste in het betreffende land gekocht worden. Dit is meestal het goedkoopste en versterkt ook de economie van het land.
En het is ook het veiligst wat betreft leesbare bijsluiters e.d.

Nieuwe geneesmiddelen sturen is een andere mogelijkheid. De voorkeur gaat dan zo mogelijk uit naar grootverpakking (in bulk) waardoor de geneesmiddelen goedkoper zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het beste geef je die aan een apotheek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De stichting die zwerfkatten verzorgt in het havengebied van IJmuiden is dolblij met dierenartsspullen, dus ook injectiespuiten.

http://www.spullenschenken.nl/inleverpunt?punt_id=616
9 jaar geleden
De apotheek neemt dat soort spullen natuurlijk in, maar zeker als je veel over hebt, begrijp ik heel goed dat je liever hebt dat er iets zinvols mee gebeurt. Je zou het kunnen proberen bij organisaties die medische hulp bieden aan mensen die niet verzekerd zijn (daklozen, illegalen, passanten). Ik heb er twee voor je gelinkt als bron, maar er zijn er ongetwijfeld meer.

Van die eerste weet ik dat ze werken met een soort 'medicijnbank' van mensen die mediatie over hebben. Ik heb daar ooit overgebleven sondevoeding geprobeerd te slijten, maar dat hadden ze niet nodig. Vooral antibiotica en pijnmedicatie kunnen ze goed gebruiken.

Er zullen ongetwijfeld meer van dit soort organisaties zijn, en er zijn natuurlijk ook organisaties die zich richten op het buitenland. Ik zou persoonlijk als ik medicatie weg zou geven aan een goed doel, er wel zeker van willen zijn dat er ten minste een arts betrokken is bij de redistributie, zodat het op de juiste wijze gebeurt en je enig vertrouwen kunt hebben in het feit dat er met jouw medicatie geen ongelukken gebeuren als gevolg van onoordeelkundig of onzorgvuldig gebruik. Met middelen die geïnjecteerd moeten worden, is dat zo mogelijk van nog groter belang dan bij de meeste orale medicatie.