wat is het mininum en maximale dosis van Sipralexa?

Iemand dat weet over wat het minumum en maximale dosis is van Sipralexa?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (1)

Dat hangt af van de indicatie, leeftijd, eventuele onderliggende ziekten, comedicatie en individuele reactie op het middel. Uiteindelijk moet de arts op basis van de klachten, voorgeschiedenis, leeftijd etc. een begindosering kiezen en vervolgens na een tijdje aan de hand van de reactie op de medicatie en in overleg met de patiënt besluiten om al dan niet te verhogen (of verlagen).

Uitgaande van de informatie uit het farmacotherapeutisch kompas is de minimale effectieve dosering 5 mg per dag, en de maximumdosering 20 mg per dag.

De gebruikelijke dosering voor veel indicaties is echter 10 mg. Bij verder gezonde volwassenen is 10 mg doorgaans ook de begindosering, en kan eventueel indien nodig verhoogd worden tot 20 mg. Uitzondering hierop is de paniekstoornis, waar de maximumdosering gelijk is, maar geadviseerd wordt langzamer op te bouwen: beginnen met 5 mg en verhogen tot 10 of maximaal 20 mg/dag.

Er vanuit gaande dat met reden voor GAS en OCS die 10 mg als *begin*dosering en voor depressie en sociale angststoornis als *gebruikelijke* dosering vermeld staat, is blijkbaar opbouwen tot de hogere dosering (20 mg/dag) gebruikelijker voor GAS (gegeneraliseerde angststoornis) en OCS (obsessief-compulsieve stoornis) dan voor depressie of sociale angst, waar 10 mg per dag de gebruikelijke dosering is. De sociale angststoornis is de enige indicatie waar wordt aangegeven dat na de begindosering van 10 mg per dag niet alleen verhoogd kan worden tot 20 mg, maar eventueel ook verlaagd tot 5 mg.

Verder geldt bij alle indicaties: voor ouderen boven de 65 is de begindosering altijd 5 mg/dag en de maximale dosering 10 mg/dag. Bij patiënten met een licht of matig gestoorde leverfunctie en langzame metaboliseerders van CYP2C19 (een leverenzym, dit metabolisme bepaalt hoe snel het middel in je lijf wordt omgezet) wordt begonnen met 5 mg de eerste twee weken, pas daarna indien nodig verhoogd tot hooguit 10 mg per dag.

Voor snelle metaboliseerders kan de dosering op geleide van het klinisch effect en de plasmaspiegel (dus wat laboratoriumonderzoek aangeeft over hoeveel van het middel je precies in je bloed hebt) verhoogd worden met maximaal 50%.Wat dat betreft zou voor sommige mensen de maximale dosering 30 mg/dag kunnen zijn. Maar dat geldt dus alleen voor deze hele specifieke groep mensen van wie de lever het geneesmiddel sneller afbreekt dan normaal, dus voor een 'normale', verder gezonde volwassene van 65 jaar of jonger is de maximale dosering dus 20 mg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
burgos
9 jaar geleden
pffff een lange, maar geweldige goede uitleg.
Daar kan je wat mee.