Mag je oxazepam chronisch innemen?

Ik ken iemand die Oxazepam elke dag 3x in neemt. Toen ik dat voorgeschreven kreeg mocht ik het maximaal 3x per week eenmaal per dag.

Hoe kan het dat hij dat wel elke dag mag innemen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

De reden waarom zij het inneemt, of een verschil van inzicht tussen haar en jouw behandelend arts.

Middelen als oxazepam (benzodiazepines) worden - afhankelijk van vooral de werkingsduur - ingedeeld als slaapmiddel of angstdemper. Gegeven via het infuus worden ze ook wel gebruikt om een zgn. 'roesje' te creëren bij een pijnlijke of belastende ingreep waarbij algehele narcose onnodig is, of bij palliatieve sedatie. Ze werken versuffend, angstdempend, spierverslappend, slaapbevorderend, en ze kunnen een epileptische aanval afbreken.

Groot nadeel van deze middelen is dat ze verslavend werken: je lichaam raakt eraan gewend zodat het bij langere tijd achtereen gebruiken niet alleen minder effectief wordt tenzij de dosering verhoogd wordt, maar zodat stoppen ook moeilijk is. Daarnaast zorgt het ervoor dat met name ouderen (een grote gebruikersgroep) sneller vallen. Die nadelen hebben ervoor gezorgd dat het gebruik van deze middelen zelfs actief wordt ontmoedigd door onze overheid, door ze op veel indicaties niet meer te vergoeden vanuit het basispakket. Voor huisartsen is het advies om voor 'nieuwe' patiënten (dus patiënten die het middel nog niet gebruiken) het hooguit een week of twee voor te schrijven, en voor angst en spanning hooguit zes tot acht weken.

Het eerste verschil is dus de indicatie: gebruik je het als slaapmiddel, dan is langdurig gebruik bezwaarlijker. Verslaafd raken aan deze middelen gaat vrij snel. Bij een week of soms korter dagelijks gebruik, kan al gewenning optreden. Jouw huisarts heeft je dus een heel zinnig advies gegeven om dit te voorkomen: niet meer dan drie keer per week gebruiken.

Maar er zijn situaties waarin het NIET gebruiken grotere nadelen heeft dan de gewenning bij langdurig gebruik. Dat zijn vaak ook situaties waarin deze middelen wél nog steeds vergoed worden: moeilijk behandelbare epilepsie, angststoornissen waarbij minimaal twee antidepressiva eerder geen resultaat hebben opgeleverd, complexe psychiatrische problematiek, en (voor diazepam) ernstige spierspasmen bij niet-ambulante patiënten. Tenslotte wordt het bij gebruik voor palliatieve sedatie uiteraard ook vergoed.

Ook buiten deze groepen kan het zijn dat een arts langdurige behandeling met een benzodiazepine de beste therapie acht. Vaak is er dan sprake van complexe problematiek, waarbij er weinig of geen andere behandelingen (meer) mogelijk zijn. Dan kan het - ondanks de bezwaren - de minst slechte optie.

Toegevoegd na 10 minuten:
*Week of twee voor slaapproblemen (3e alinea)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat ik het toch echt dagelijks nodig heb om goed te kunnen functioneren. Ik heb bijvoorbeeld ook Temazepam om in te slapen, maar vanwege sociale problematiek kan ik niet meer functioneren en ga ik veel dingen juist uit de weg. Ik heb oxazepam nog nooit gebruikt tot nu toe omdat ik ten eerste niet hou van medicijnen slikken, maar ook omdat ik er weinig aan heb als het maar 3x per week is en het maar ongeveer 5 uurtjes werkt. Me complimenten voor je uitleg! Ik kan zien dat dit niet zomaar een stukje is dat gekopieerd van het internet is, en dat had ik juist nodig.

Andere antwoorden (1)

Korte tijd kan dit helpen,maar langer nemen heeft geen zin:
Oxazepam dempt emoties en werkt daardoor kalmerend als u angstig of gespannen bent. Hierdoor verminderen ook de lichamelijke klachten, zoals hartkloppingen, buikpijn, trillen en transpireren, die vaak met angst en spanning gepaard gaan.
Dit medicijn is een tijdelijke hulp bij deze verschijnselen. Het lost de oorzaak van uw gespannenheid echter niet op. Bij zeer heftige emoties en gedurende een korte periode kan het nuttig zijn.
Effect
Binnen één tot twee uur na inname wordt u rustiger. Dit effect houdt zes tot tien uur aan.
Na enkele weken is er kans dat u afhankelijk bent geworden van het medicijn. U merkt dat aan ontwenningsverschijnselen als u niet meer slikt, zoals angst, hoofdpijn, spierpijn, slapeloosheid, rusteloosheid en geïrriteerdheid. Gebruik dit middel daarom niet langer dan enkele weken.
fremar