Kan Prozac gevoelens van verdriet verminderen?

Ben begonnen met Prozac voor angst, 20mg, nu 2 weken. Merk nog geen verschil maar moet geduld hebben; optimaal effect komt pas na 6 weken.

Prozac werkt tegen angst en depressie, dat is bekend. Mijn vraag is of het ook positief kan werken bij verdriet?

Gelieve GEEN antwoorden met daarin negatieve uitlatingen over Prozac zelf of het gebruik van antidepressiva in het algemeen (lange termijn effect, enz. enz.).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (4)

Mijn ervaring met Prozac is alweer van een tijd terug, maar naar mijn mening werden alle emoties wat gedempt. Ik denk dus dat je minder last van het verdriet zal hebben. Je voelt het wel maar het snijdt minder.

Let wel dat dit soort medicaties bij verschillende mensen verschillende uitwerkingen zullen hebben. Ervaringen van anderen hoeven dus niet voor jou op te gaan. Je kunt natuurlijk altijd bespreken met de arts die je de Prozac heeft voorgeschreven. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook mijn ervaring (van 18 jaar) is dat het positieve én negatieve emoties enigszins dempt. Maar dat wil niet zeggen dat je ze niet kunt vóelen. Bij groot verdriet b.v. is mijn ervaring dat je minder snel huilt, maar het komt net zo hard binnen. Het is echt niet zo dat je als een zombie door het leven zult gaan. En als het aanslaat, is het een héél goed medicijn met weinig bijwerkingen. Ik hoop voor je dat het gaat lukken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst,is prozac,wel een middel wat al ingehaald is door andere middelen voor angst en depressie,maar je dokter zal wel weten wat hij doet.
Dit soort medicijnen moet wel een poosje inwerken hoor,dat kan wel 2 maanden duren voor je er baat bij gaat krijgen.
Al mijn angst is na 2 maanden zo verminderd,en ook veel minder verdriet, ik noem deze medicijnen altijd een Gods geschenk,niet normaal hoe je,je hier beterder door gaat voelen.
En alle negatieve reacties op deze medicijnen lap ik aan m,n laars,dat zijn mensen die hier nooit mee te maken hebben gehad,dan piepen ze wel anders,
Als je hoofdpijn hebt neem je ook een aspirine.
Het allerbeste.
9 jaar geleden
gonna
9 jaar geleden
Helemaal eens met burgos. Ik slik ook medicijn, waardoor het verdriet wat ik meedraag gedempt word. Ik weet dat het voor mijn geest idd een godsgeschenk is, maar dat het minder voor mijn lichaam is op de lange duur.
Liever een wat korter leven dan een lang leven met een verdriet wat iedere minuut van de dag zonder medicijnen keihard binnenkomt. Gonna
burgos
9 jaar geleden
Wat de tijd brengt zien we wel,maar is dan wel te dragen.
En of het nu zo slecht is?
Prozac kan prima werken! Verdriet en gevoelens van somberheid zijn symptomen van depressie, en Prozac (of een ander antidepressivum) kan deze het hoofd bieden.
Ook is dosering erg belangrijk. Een te lage dosering zorgt dat de symptomen niet of onvoldoende bestreden worden, maar een te hoge dosering kan zorgen voor afmatting. Daarom is het belangrijk dat je je mentale en fysieke toestand (denk aan eventuele onnodige bijwerkingen die zouden verdwijnen bij lagere dosering) bespreekt met je behandelend arts. Ook is het heilzaam om, na de periode dat je goed bent ingesteld op je medicatie, toch regelmatig een vinger aan de pols te houden, omdat je behoefte soms verandert.

Losstaand van cognitieve therapie en andere behandelmethoden, is een antidepressivum qua medicatie het middel bij uitstek om gevoelens van somberheid te verhelpen/onderdrukken.
Ben je (nog) niet onder behandeling bij een arts voor je klachten, dan kun je bijvoorbeeld om de tijd te overbruggen wat sint Janskruid nemen. Dit is een homeopathisch middel. Sommigen geloven erin, anderen niet. Het kan in elk geval nooit kwaad.

Luister niet naar wat buitenstaanders zeggen over negatieve bijwerkingen. Het gaat erom dat jij lekker in je vel zit, en als jij daarbij al dan niet tijdelijk, een steuntje in de rug kunt gebruiken in de vorm van medicatie, dan is dat toch prima? Het gaat erom dat je een fijn en draaglijk leven hebt, en niet dat je hoogbejaard wordt. Niemand wil 150 jaar worden zonder ooit echt te hebben geleefd.

Heel veel sterkte.