Waarom rekent de apotheek geld voor uitleg medicijnen?

Mijn apotheek bracht geld in rekening voor uitleg medicijnen, maar ik ken het medicijn. Waarom wordt dit dan toch in rekening gebracht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Ik hoorde laatst dat apotheken hier eigenlijk altijd al geld voor rekenden, alleen dit geld zat altijd bij de prijs van het product in. Vanaf 2014 zijn apotheken verplicht om 'eerlijker' te zijn over de prijzen en moeten ze dus benoemen dat de uitleg geld kost. (de prijs voor het product en de prijs voor de uitleg worden dus niet meer in 1 bedrag gestopt, maar gesplitst in 2 bedragen) Dit is bij elk nieuw product dat je vanaf 2014 gaat gebruiken. Als je een zelfde product later weer neemt hoef je hier als het goed is niet meer voor te betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Dan moet bij iedereen het medicijn vergeleken met 2013 iets meer dan zes euro goedkoper zijn geworden. Is dat werkelijk zo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind dit antwoord het beste omdat het ingaat op de wijziging per januari 2014. Ik hoef dus niet nog een keer te betalen voor hetzelfde medicijn als ik het later weer nodig heb.

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk gewoon omdat hij/zij dat mág. Dit staat namelijk in de officiële regels:

De apotheek mag u een vergoeding vragen voor:
- controle of de arts het geneesmiddel in de juiste sterkte en dosering heeft voorgeschreven;
- controle of u andere medicijnen gebruikt die een wisselwerking met het nieuwe medicijn kunnen hebben;
- levering van het geneesmiddel;
- uitleg over gebruik van het geneesmiddel.
De vergoeding hangt af van de handelingen die de apotheek moet verrichten en het moment van aflevering. ’s Nachts of in het weekend kan de vergoeding hoger zijn.

Er zit niks anders op dan elke keer dat je hetzelfde medicijn opnieuw haalt zélf alvast vertelt hoe het middel gebruikt wordt. Dan kunnen ze geen ongevraagd advies in rekening brengen....
Of een andere apotheek zoeken die geen misbruik maakt van regels!
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Apart, volgens mij is het sinds dit jaar. Als ik het zelf uitleg controleren ze het antwoord en rekenen ze consultancy? De apotheek geeft aan dat het standaard is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nav je antwoord ben ik zelf ook gaan googlen: http://www.nationalezorggids.nl/zorgverzekering/nieuws/18756-aparte-vergoeding-voor-uitleg-bij-medicijn-door-apotheker.html Er is inderdaad in 2014 iets gewijzigd. Maar in dit artikel geven ze aan dat bij herhaald gebruik je niet nogmaals belast zou moeten worden. Als het doelmis om een gesprek aan te gaan is dat een goede zaak. Als de bijsluiter wordt voorgelezen niet.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wel vreemd, want ik mag bij een supermarkt een product weigeren te kopen. Stel ik heb 1 blik bonen en een krop sla en ik sta al aan de kassa dan mag ik voor het afrekenen toch nog zeggen "weet je wat, ik neem die bonen niet" Dan lijkt het me, dat je bij de apotheek de "Uitleg" mag weigeren.
Vroeger zat dat bedrag al bij de medicijnen inbegrepen. Dat wat jij voor de medicijnen betaalde was een all-in bedrag.

Tegenwoordig moet op de rekening staan welke kosten de apotheek allemaal berekend. Dus wat de medicijnen kosten én de andere kosten van de apotheek. De prijs van de medicijnen mag alleen nog het spul zelf + eventuele verpakkingskosten zijn. Dus alle andere kosten (samenstellen, controleren recept, voorkomen dat er een ongewenste combinatie met andere medicijnen ontstaat, personeel, administratie, overhead etc.) moeten apart op de rekening komen.

Dat is dus die €6,- (of meer bv. in avonduren/weekend/1e keer van medicijnen). Officieel heet het "Terhandstellingskosten", het is dus niet alleen de uitleg van de medicijnen maar het totaal van alle kosten die een apotheek heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Min of meer hetzelfde antwoord. Het is dus inderdaad per januari 2014 gewijizgd. Dat dacht ik al. En ik hoef de uitleg de volgende keer niet meer en hoef dan het bedrag niet te betalen. Dat lijkt me prima.