Werkt de pil nu ik "eerder" ben gestopt?

Ik ben na mijn menstruatie gewoon weer begonnen met de pil slikken, alleen zou mijn volgende menstruatie in mijn excursieweek vallen dus ik heb de pil doorgeslikt. Toen kwam ik erachter dat ik dan volgende week ongesteld zou worden als ik in Italie ben, omdat ik dat niet wil ben ik vorige week gestopt met de pil zodat ik deze week ongesteld zou worden (ik heb dus mijn strip niet volledig afgemaakt) Ben ik nu nog beschermd tegen zwangerschap??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.1K
Amadea
10 jaar geleden
Nee, je had gewoon door moeten gaan met slikken.
Ritsuka
10 jaar geleden
lees ik het goed dat je doorgeslikt hebt? dan heb je dus al minstens 1 strip gehad, dan maakt het niet uit dat je die 2de niet af hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor Ritsuka, ze had de 2de dan ook netjes moeten afmaken.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je hebt 1 volledige strip gehad, dan kun je die 2de strip gebruiken om door te slikken tot het punt dat je wilt stoppen.
En de rest van de pillen van die aangebroken strip bewaar je tot je de volgende keer weer wilt uitstellen. Zo doe ik het al jaren.
Ik ga er hierbij wel van uit dat de vraagsteller een standaard 1-fase strip neemt. Waarom zou je elke keer een hele strip moeten nemen?
Ritsuka
10 jaar geleden
Zie antwoord Lies12: 'Je moet de pil minimaal 21 dagen achtereen slikken en je stopweek mag niet langer zijn dan 7 dagen.'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Louissa: hoezo? Als ze een hele strip slikt en dan de stopweek overslaat, heeft ze hem al 21 dagen achtereen heeft geslikt. Ik maak tenminste uit de vraag op dat er geen andere stopweek of stopdagen geweest zijn sinds het starten van die eerste strip, dat er dus bijvoorbeeld anderhalve strip achtereen is geslikt zonder eerdere onderbrekingen. Lees jij hem anders?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij waren tegelijk bezig, Ritsuka :-) Maar inderdaad, als je altijd alleen een stopweek zou mogen houden nadat je exact 21 dagen hebt geslikt, kun je je onttrekkingsbloeding helemaal niet regelen. Dan kun je dus nooit je 'menstruatie' (is natuurlijk geen echte menstruatie, maar ach) uitstellen met de pil, iets wat voor veel vrouwen toch één van de redenen is om überhaupt aan die pil te gaan beginnen. Ik kijk nooit naar waar ik ben in een strip, slik gewoon maandenlang door tot ik een keer een bloeding krijg die niet binnen een aantal dagen weer ophoudt. Dan stop ik een dag of vier (meestal vind ik dan dat ik wel weer genoeg geleden heb :-)) en begin ik weer. Nu gebruik ik hem niet voor anticonceptie want zonder vent kun je toch al niet zwanger raken, maar ook als je hem wél nodig hebt om een zwangerschap te voorkomen, kan doorslikken echt geen kwaad. Zolang je inderdaad maar minimaal 21 dagen achter elkaar de pil slikt en nooit langer dan 7 dagen stopt zonder eventuele aanvullende maatregelen bij de seks.

Antwoorden (2)

Je bent weer beschermt als je na je stopweek begint met een nieuwe strip.
Wat je daarvoor hebt gedaan maakt dan niet meer uit.

Zorg wel dat je op tijd weer begint met de pil, dat je hem altijd op hetzelfde tijdstip inneemt, en uiteraard geen pil overslaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook tijdens de stopweek ben je beschermd, tenzij je natuurlijk daarvoor niet juist slikte. En ter aanvulling: altijd op dezelfde tijd slikken is een hele goede tip om je te helpen de pil niet te vergeten, maar is voor de combinatiepil (de meest gebruikte soort anticonceptiepil) niet nodig voor de werkzaamheid ervan. Dit in tegenstelling tot de minipil, die werkt op basis van alleen progesteron en waarbij je ook geen stopweek hebt. Die moet je vrij secuur elke dag op dezelfde tijd nemen om te voorkomen dat hij minder werkzaam wordt. Bij de combinatiepil telt zelfs in de eerste week een pil niet als 'vergeten' als je hem binnen 36 uur alsnog inneemt en zelfs twee vergeten pillen kun je op deze manier nog 'inhalen' (zie https://www.thuisarts.nl/anticonceptiepil/ik-ben-pil-vergeten). Daar heb je dus een grotere speling voor wat betreft het tijdstip van inname. Al is het natuurlijk wel zo dat op een vaste tijd innemen vaak het meest praktisch is.
Normaal gesproken niet, maar als je de stopweek hiervoor hebt overgeslagen is hij gewoon veilig. Je moet de pil minimaal 21 dagen achtereen slikken en je stopweek mag niet langer zijn dan 7 dagen. Langer dan 21 dagen achtereen slikken of korter dan 7 dagen stoppen, of helemaal niet stoppen, heeft allemaal geen invloed op de werking van de pil als anticonceptie.