mag een apotheek een placebo declareren?

mag een apotheker een bedrag declareren bij uitgiften van een placebo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
Poet
10 jaar geleden
Tuurlijk! Hij/zij spant zich immers ook in om hetr allemaal zo écht mogelijk te laten voorkomen. Medisch ogend doosje, serieuze blik, lange bijsluiter.
Ik zou wel met plastic placebomuntjes betalen!
Amadea
10 jaar geleden
Als je nagaat wat er voor gebruikt en gedaan wordt kan dat echt niet gratis....
Poet
10 jaar geleden
Oja en dit nog: als je erachter komt werken ze natuurlijk niet meer. Dan zou ik ze gaan terugbrengen en je geld terugvragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet eens altijd waar. Een placebo schijnt soms zelfs te werken als het bekend is dat het een placebo is. http://www.theguardian.com/science/2010/dec/22/placebo-effect-patients-sham-drug
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij mag je overigens ook 100 euro voor een kilo suiker rekenen. Als jij het wil kopen waarom zou hij het dan niet mogen rekenen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bekende studie: "placebo's without deception" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3008733/

Het beste antwoord

Ja, het middel zal toch bereid moeten worden. Er is geen commerciële markt voor placebo's, dus de (zeer weinige) placebo's die worden afgeleverd worden door de apotheker zelf bereid. Het Formularium Nederlandse Apothekers beschrijft wat capsules en drankjes van verschillende vorm, kleur en smaak die een apotheker kan bereiden. Omdat het geen werkzame stof bevat, zal de prijs alleen bestaan uit de - goedkope- vulstof, eventuele smaakstof en de werkzaamheden (bereiding en aflevering) door de apotheker.

Maar zoals ik schreef, apothekers leveren zelden nog placebo's af. In wetenschappelijk onderzoek is het gebruik van een placebogroep vaak een vereiste, maar die middelen worden niet door de eigen apotheker afgeleverd. Daar buiten hebben placebo's een zeer beperkte plaats: volgens de WGBO (wet op de geneeskundige behandelovereenkomst) is een arts verplicht om de patiënt juist en volledig te informeren over de behandeling en mag er alleen behandeld worden met instemming van de patiënt. Uit informatie van apothekers blijkt dat niet alle (huis)artsen zich daar altijd aan houden, maar het gebruik van placebo's in de klinische setting is echt drastisch afgenomen de laatste decennia. Strikt genomen is er alleen ruimte voor het gebruik van placebo's in situaties waarin de patiënt daar toestemming voor gegeven heeft. Dan moet je denken aan het willen testen van een geneesmiddel wanneer patiënt en arts zich afvragen of het middel echt werkt of wanneer een patiënt een verslavend middel wil afbouwen en wordt afgesproken dat dit 'blind' gebeurt waarbij op den duur overgegaan wordt op een placebo. En omdat de apotheker toch moeite moet doen om een middel te maken, zal daar, net als wanneer de apotheker een ander medicijn zelf maakt (zoals wanneer de gewenste dosering of toedieningswijze niet commercieel verkrijgbaar is), voor betaald moeten worden.

Er zijn ook merken anticonceptiepillen die voor in de stopweek een strip met placebopillen leveren. Schijnbaar vinden sommige vrouwen het gemakkelijker om gewoon elke dag één pil te nemen. En die pillen kosten natuurlijk ook gewoon geld. Een arts mag trouwens weer wel homeopathische middelen voorschrijven die niet werkzaam zijn, of een middel waarvan hij/zij weet dat het niet werkzaam is bij de aandoening van de patiënt. Zoals antibiotica voor een virusinfectie. En vervolgens declareren. Mag ook gewoon.

Een placebomiddel mag natuurlijk niet gedeclareerd worden alsof het een 'echt' geneesmiddel is, als je dat bedoelde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een enorme vraag naar placebo's blijkens dat A Vogel homeopatische spul.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het uitgangsprincipe van de homeopathie is dat je op zich werkzame stoffen gaat verdunnen. Ik heb tijdens college ooit eens geleerd dat er bij dat soort praktijken nauwelijks nog werkzame moleculen overblijven in zo'n preparaat. Dosis is bepalend voor effectiviteit. Toch beweer ik niet dat het gebruiken van homeopatische goedjes geen effect heeft. Dat denk ik juist wel, vanwege het placeboeffect.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jullie hebben allebei gelijk ;-) Homeopathie is de leer waarbij gewerkt wordt met stoffen die bepaalde symptomen opwekken die dan verondersteld worden om kwalen met soortgelijke symptomen te kunnen genezen wanneer zij verdund worden tot in het oneindige. Het op deze manier verkregen 'geneesmiddel' bevat geen enkel werkzaam molecuul meer van de oorspronkelijke stof. Vervolgens gaat men er ook nog eens vanuit dat hoe meer een middel verdund is, hoe sterker het werkt. Maar merken als A. Vogel en VSM brengen naast deze klassiek homeopathische middelen ook gewoon fytotherapeutische (=kruiden-) middelen op de markt, middelen die veel minder verdund zijn en zelfs nog supplementen van het één of ander. En die middelen kunnen wel degelijk werken. Valeriaan, St. Janskruid, Goudsbloemzalf: gewoon beproefde kruiden- en plantenmiddelen. Maar het is wel juist hierdoor dat veel mensen het verschil niet weten tussen fytotherapie en homeopathie en hierdoor ofwel denken dat homeopathie werkt (vorige keer had ik iets van A. Vogel wat heel goed werkte, dit werkt vast ook) ofwel denken dat alles van A. Vogel of zelfs alles wat kruiden bevat niet kan werken (want is "allemaal homeopathie en dus onzin").
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord Lies, plus.

Andere antwoorden (3)

Ja, hij heeft werk verricht en er zit materiaal in. Hij heeft gewoon een product geleverd wat betaald moet worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, artsen mogen in Nederland geen placebo's meer voorschrijven.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bron?
escape
10 jaar geleden
Volgens de wet mogen dokters geen placebo’s voorschrijven aan hun patiënten. Ze moeten de patiënt precies vertellen welk medicijn wordt verstrekt.
Ja, alle homeopatische producten die je bij de apotheek koopt zijn hier voorbeelden van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag. Het zal jouw mening zijn dat homeopathische medicijnen placebo's zijn, maar er wordt gevraagd naar een placebo dat als placebo verkocht wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat dit geleverde placebo ook daadwerkelijk wordt aangeprezen als placebo lees jij, niet ik. Mijn stelling over de effectiviteit van homeopathie is meer dan een mening.