wat precies doen slaapmiddelen in je lichaam, wat maakt dat je slaapt?

Ik leid aan een erfelijke vorm van slaaploosheid. Nu probeer ik op zoveel mogelijk zonder slaapmiddelen te slapen, maar met periodes heb ik ze echt nodig. Dat doe ik al jaren zo. Ik neem ze een tijdje tot ik terug "op ritme" ben (bv. niet elke ochtend om 3 uur wakker word) en dan stop ik ermee. Dat lukt prima.
Maar hoe gaat dat nu precies? Op internet lees ik dat slaapmiddelen inwerken op het zenuwstelsel. Okee, maar hoe?
Er is ook al een vraag gesteld over spierontspanners, waarbij gezegd werd dat deze op de transmissie van hersenen naar spieren inwerkt. Is dat bij slaaptabletten ook zo, en zo ja, waarom heten deze dan niet ook "spierontspanners"?
Dus hoe werkt dat met slaapmiddelen? Op wat werken zij in? Ik kan soms uren liggen rollebollen in bed en me kwaad maken dat ik niet slaap. Als ik dan een halve slaaptablet (staurodorm) neem slaap ik in en herinner ik me de volgende dag niet meer hoe ik ben ingeslapen (soms brandt mijn leeslampje zelfs nog en lig ik op mijn bril). Dat heb ik niet met natuurlijk inslapen, dan denk ik "ha, mijn ogen vallen toe, lichtje uit en bril op nachtkastje".
Dus hoe gaat dat in je lichaam in zijn werk, zo een slaappil.

Toegevoegd na 3 uur:
Staurodorm is een benzodiazepines

10 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
even een toevoeging, als je elke nacht om 3 uur wakker word, kan het ook zijn dat je te weinig eet. Heb helaas het artikel zo snel niet bij (zoek ik nog op), maar heeft met stresshormonen te maken. Dan piekt er adrenaline rond 2-3 uur en word je wakker.
Reddie
10 jaar geleden
@Ritsuka, klopt. Ik kan op een willekeurig moment van de nacht wakker worden. Ik weet dan nog niet waarom. Maar na een uurtje blijkt dan dat ik honger heb.
Eten verhelpt dan het probleem.
liveisgreat
10 jaar geleden
inderdaad, dat helpt bij mij ook soms, gewoon iets eten. maar ook als ik me die dag volgepropt heb hoor...
dat van die drie uur was maar een voorbeeld, er zijn nog andere fenomenen die ik heb, het was maar om aan te geven dat ik als ik terug op ritme geraak dan gewoon doorslaap ook zonder slaapmiddelen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even iets anders, maar toch wel het onderwerp. Melatonine is een stof in je hersenen die maken dat je slaperig wordt. Deze stof maakt het lichaam zelf aan als het donker is. Als je lichaam te weinig aanmaakt kun je deze stof ook als homoepatisch medicijn kopen als Melatonie. Is niet schadelijk dus probeer het eens zou ik zeggen.

Het beste antwoord

Er zijn verschillende soorten slaapmiddelen, ik weet niet welke je slikt? De benzodiazepinen stimuleren GABA-receptoren in je hersenen. GABA is de belangrijkste inhiberende (remmende) neurotransmitter in ons lichaam. Er zijn stoffen die de werking van GABA versterken. Deze kunnen op dezelfde receptoren binden als GABA, maar hebben een sterker effect. Zij zorgen dan voor een vermindering van de activiteit van ons centrale zenuwstelsel met als gevolg bijvoorbeeld slaperigheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
het is inderdaad een benzodiazepine. Dus als ik het goed lees, wordt hierdoor GABA aangemaakt en wordt er iets geremd in het centrale zenuwstelsel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dit is niet correct. Benzodiazepinen zijn stoffen die ook op GABA receptoren kunnen binden, maar deze hebben een sterker effect dan GABA zelf.
liveisgreat
10 jaar geleden
goed en relevant antwoord, zonder daarbij een eigen mening over het gebruik van slaapmiddelen, want daar gaat de vraag niet over.
Bedankt!