Waarom werkt de pil wel en de morning after pil niet boven 80 Kg?

In verschillende artikelen staat dat de morning after pil niet werkt door de (hoeveelheid) levonorgestrel. In mijn gewone pil zit ook levonorgestrel. Waarom zou de gewone pil dan wél werken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Amadea
10 jaar geleden
Onderzoek van de universiteit van Edinburgh toonde in 2011 aan dat levonorgestrel, de werkzame stof in veel anticonceptiepillen, niet werkt bij vrouwen met een BMI van 26 of hoger.
Mogelijk is het voor vrouwen met zo'n hoog BMI-getal sowieso moeilijker om zwanger te raken, dat er bij zware dames niet opmerkelijk veel meer ongewenste zwangerschappen voorkomen..

Het beste antwoord

De meeste hormonale anticonceptiva bevatten een combinatie van oestrogenen en progestagenen. Die werken wél bij vrouwen die zwaarder dan 80 kilo zijn.

Het vrouwelijk progestageen hormoon levonorgestrel blokkeert de eisprong en stelt deze uit. Het actieve bestanddeel van de morning after pil wordt hoogstwaarschijnlijk geabsorbeerd door vet, waardoor de dosis die in het bloed terechtkomt bij dames met overgewicht een stuk lager ligt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!