Mag je melatonine en tryptofaan samen nemen?

Enkel tryptofaan of melatonine 6mg helpt me niet in- en doorslapen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Tryptofaan komt niet voor in het farmacotherapeutisch kompas; dit betekent dat het inde moderne geneeskunde officieel geen plek meer heeft. Derhalve is er ook geen officiële informatie beschikbaar over de interacties tussen tryptofaan en andere medicijnen (waaronder melatonine. )

Maar even redenerend:
Melatonine verhoogd direct de hoeveelheid melatonine in de synaptische spleet, waardoor de hersenen in "slaap-modus" komen.
Tryptofaan is een aminozuur dat door het lichaam omgezet wordt in serotonine, hetgeen weer omgezet wordt in melatonine, hetgeen de hoeveelheid melatonine in de synaptische spleet weer verhoogd.
Beide medicijnen doen dus eigenlijk hetzelfde en een echte interactie is dan niet te verwachten. Melatonine is ook een medicijn met maar weinig interacties met andere medicijnen. Hooguit zullen ze elkaar tegenwerken; dat is dan vervelend, maar gelukkig niet ernstig.
Dat het veilig is wordt ook ondersteund door het feit, dat er pillen verkocht worden waar beide medicijnen in één pil zitten.

Al met al dus geen officiële informatie, maar hoogst waarschijnlijk veilig en zeker het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord waarvoor dank

Andere antwoorden (1)

Alteril is een middel dat beide stoffen (en andere) in flinke hoeveelheden combineert.
In Alteril zit o.a. 4mg melatonine, het is in Nederland (voor zover ik weet) niet te koop.

Je neemt 6mg melatonine, dat is in Nederland een hoeveelheid die alleen op recept te krijgen is. (deze vraag zou ik ook aan degene stellen die het recept uitgeeft en/of waar je het koopt)

Aangezien de combi in de V.S. gewoon overal te koop is, kan je ervan uitgaan dat het op zich niet gevaarlijk is.