wat te doen als je neusdruppels hebt ingenomen voor volle holtes snuiten of ophalen?

Hallo,

De dokter kwam via scans erachter dat me holtes (in me hoofd) vol zitten. Daarom heeft hij mij neusdruppels gegeven zodra ik deze gebruik komt er gelijk snot los maar moet ik dit terugopsnuiten of moet ik dit eruit halen?

Met vriendelijke Groet GBaGB

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik doe altijd eerst snuiten, dan druppels en dan gewoon neus ophalen als ik wat voel open.
Bordensteker
10 jaar geleden
Bij jouw concert val ik niet uit de toon, oftewel: zo doe ik het ook!

Antwoorden (1)

Ik kan het natuurlijk niet zeker weten, maar waarschijnlijk is het de neusdruppels die u terug voelt lopen en geen snot. Als dat zo is dan is de werking van de druppels niet optimaal. Ook als het wel snot is , is de werking niet optimaal aangezien het medicijn dan in het snot zit en niet op het slijmvlies komt.

Wat u het best kunt doen is dit: eerst de neus goed snuiten. Als het snot erg vast zit helpt het vaak om eerst te stomen en daarna te snuiten. Direct daarna gaat u liggen, gewoon op een bank of bed zonder kussen onder het hoofd. U ligt op de rug en kijkt naar het plafond. Dan houdt u één neusgat dicht, druppelt het openstaande neusgat en inhaleert direct daarna de druppel hoog op. Daarna wisselen van neusgat. Dan nog een minuutje blijven liggen.

Juist doordat de druppels zo bewerkelijk zijn geef ik mijn patiënten altijd neusspray; volgens mij is elk medicijn ook in spray verkrijgbaar. Ook dan eerst snuiten en in elk neusgat een spray, waarbij u richt op het oor.
Wellicht is dat voor u ook praktischer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Neus ophalen is beter dan snuiten" is dus een sprookje? De verklaring dat bij snuiten het snot mogelijk in je voorhoofdsholte wordt geperst klonk mij erg geloofwaardig in de oren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet eigenlijk niet of bij ophalen snot in de holtes komt, het is niet van belang. Het snot wordt in de holtes namelijk net zo goed aangemaakt als in de rest van de neusholte. Dit snot loopt normaal gesproken de bijholtes uit, de neusholte in.
Als de bijholtes om wat voor reden dan ook afgesloten raken kunnen klachten ontstaan. Als de neus opgehaald wordt kan er dan dus geen snot in de bijholte geperst worden; die is immers afgesloten.
Bordensteker
10 jaar geleden
Ik heb uit de medische hoek (luchtvaartgeneeskunde) ook dat neus ophalen medisch echt beter is, zij het dat het niet zo beschaafd overkomt! + van mij.