Hoe snel werkt ophoging van fluoxetine?

Ik slik al jaren fluoxetine 20 mg. Deze medicatie werkt niet verslavend, en je bouwt dan ook geen tolerantie op (je hoeft dus niet steeds meer te slikken om hetzelfde effect te bereiken). Toch geeft de arts nu aan dat ik moet ophogen, gezien het slechter met me gaat. Ik snap niet dat het al jaren werkte en nu niet meer of minder.... Omdat ik al een spiegel opgebouwd heb, vraag ik me af wat ervaringen zijn met de ophoging. Normaal gesproken kan het zijn dat je pas na 4-6 weken effect merkt van antidepressiva. Is dat bij ophoging anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (1)

Het natuurlijke beloop van uw aandoening (ik neem aan depressie) kan wel zijn dat de aandoening ernstiger wordt in de loop van de tijd, net zo goed als een depressie na jaren kan afnemen of verdwijnen. Beschreven is dat ophoging van de dosis dan zinvol is: in de onderzoeken met vaste dosis bij patiënten met zware depressie is
er een vlakke dosisresponscurve, wat geen suggestie oplevert van een voordeel in
termen van werkzaamheid voor het gebruik van hogere dan aanbevolen doses. Het is echter klinische ervaring dat optitratie voor sommige patiënten gunstig zou kunnen
ijn. Ik zou adviseren ophogen met 10mg per 3-6 weken. Ik veronderstel dat je ook bij ophogen pas na enige weken effect merkt, omdat er wat betreft het werkingsmechanisme geen verschil is tussen beginnen met de therapie en ophogen omdat de respons (te) laag is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U begrijpt de term correct. Een verdubbeling van de dosis geeft lang niet altijd een verdubbeling van het effect. Je kunt hier ook uit concluderen dat het soms nodig kan zijn om doses van 40-60mg te geven. Ik sluit overigens niet uit dat de vermindering van angst wel een reactie is op deze dosisverhoging: de angst kan anders (sneller en/of intenser) reageren op deze 10 mg dan de depressie. Als het kan, zorg er voor dat er voldoende tijd zit tussen dosisverhogingen, dwz minstens 3 weken. Dit om te voorkomen dat u meer gaat slikken dan nodig is ivm de bijwerkingen. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een plus voor Harriewa vanwege zijn correcte antwoord.
Voor de rest merk ik graag nog op dat er geen verschil is tussen het effect van SSRI's zoals paroxetine en cognitieve therapie. Een combi van beiden kan ook zeer zinvol zijn. Bij angststoornissen door een PTSS is EMDR sterk aan te raden als dat nog niet is gedaan.
Wellicht kan je op den duur dan de medicatie afbouwen. Je moet dit alles met je voorschrijver bespreken natuurlijk.