waarom hebben sommige mensen last van bijwerkingen van een bepaald medicijn en andere niet van hetzelfde medicijn?

In een bijsluiter staan altijd bijwerkingen vermeld. Toch heeft niet iedereen last van dezelfde bijwerkingen, hoe kan dit? Je zou zeggen als je en medicijn slikt voor een bepaalde aandoening en er zijn bijwerkingen, dan zou iedereen toch last moeten krijgen van deze bijwerkingen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (3)

Dat komt doordat geen twee mensen het zelfde zijn. Iedereen reageert anders op een medicijn en niet iedereen ervaart een klacht als een bijwerking. Ook zal niet 100% van de gebruikers van een medicijn er bast bij hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat heeft ook met een soort allergie te maken. Net zoals sommige mensen last hebben van aardbeien of appels, en anderen daar kilo's van op kunnen eten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een allergie is iets anders dan bijwerkingen
Niet iedereen is hetzelfde. Ik zal een paar voorbeelden noemen om het idee uit te leggen.

Sommige bijwerkingen ontstaan doordat het medicijn in het lichaam wordt afgebroken, en er daarbij tussenproducten ontstaan die licht giftig zijn. Hoe snel het medicijn wordt afgebroken tot die tussenproducten hangt af van de activiteit van een bepaald enzym. Hoe snel vervolgens die tussenproducten (die de klachten veroorzaken) worden afgebroken tot onschadelijke stoffen, hangt af van de activiteit van een ander enzym.

Stel nu dat bij jou dat eerste enzym vrij traag werkt, en het tweede enzym juist heel snel, bijvoorbeeld omdat jouw lichaam weinig van dat eerste enzym aanmaakt en juist veel van dat tweede enzym. Dan wordt het medicijn in jouw lichaam vrij langzaam afgebroken tot het tussenproduct. Het medicijn is bij jou dus langdurig aanwezig en kan zijn werk goed doen. Het tussenproduct wordt vervolgens direct nadat het is ontstaan al afgebroken door het tweede enzym. Jij hebt dus veel baat bij het medicijn, en vrijwel geen last van de bijwerkingen.

Als bij mij juist het eerste enzym snel werkt en het tweede enzym traag, dan wordt in mijn lichaam het medicijn snel afgebroken. Ik heb dus een hogere dosis nodig om hetzelfde heilzame effect te bereiken al bij jou. Doordat het medicijn bij mij snel wordt afgebroken, ontstaan er ook al snel grote hoeveelheden van het giftige tussenproduct. Dat giftige tussenproduct hoopt zich op in mijn lichaam, omdat het tweede enzym heel traag werkt, en er dus veel tijd nodig is om dat tussenproduct weg te werken. En dat terwijl ik al meer medicijn nodig heb dan jij, en dus nog eens extra veel tussenproduct te verduren krijg. Ik heb dus slechts baat bij het medicijn wanneer ik een hogere dosis gebruik, en ik zal veel last hebben van de bijwerkingen omdat mijn lichaam het tussenproduct zo traag afbreekt.

Het tweede voorbeeld is een medicijn dat als bijwerking heeft dat het de bloedvaten vernauwt. Dat geeft allerlei klachten. Je kunt je voorstellen dat die bij iemand die van nature wijde bloedvaten heeft, niet zo opvallen. Terwijl iemand die van zichzelf al nauwe (of vernauwde) bloedvaten heeft, juist snel last zal krijgen van zelfs maar de kleinste extra vernauwing.

Dit waren zomaar twee voorbeelden. Ik hoop dat ik je hiermee een indruk heb kunnen geven van hoe de verschillende situaties van verschillende mensen kunnen zorgen voor meer of minder bijwerkingen, ook bij gebruik van hetzelfde medicijn.

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een heel verhaal dat ik nog s goed moet laten doordringen om het goed te begrijpen (tenminste het eerste gedeelte) het voorbeeld van de bloedvaten: het komt er dan op neer dat je naast je kwaal waar je medicijnen voor krijgt, nog een kwaal hebt die de bijwerkingen veroorzaken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hoeft geen kwaal te zijn, rebe. Mensen verschillen nu eenmaal. Ik heb een laag lichaamsgewicht, dat kan ook een reden zijn waarom je minder nodig hebt van een bepaald middel. Maar mijn lage lichaamsgewicht is geen ziekte. De één heeft langere benen en de ander een dikkere buik. Ik heb bruine ogen, Jan blauwe. Zoals de buitenkant van ons lichaam verschilt van persoon tot persoon, verschilt ook onze binnenkant. Zowel anatomisch als op bijvoorbeeld hormoon- of celniveau. Dat geeft verschillende reacties op middelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke thanx voor je uitleg een + voor jou