Dat zou ik niet per definitie aannemen.
Het hangt. o.a. af van de soort nierstenen.
Je hoeft kalk niet te mijden, maar je hoeft er zeker niet extra van in te nemen.

Eerst maar eens bepalen waaruit de niersteen bestaat.

Nierstenen kunnen bestaan uit een aantal verschillende verbindingen. De meest voorkomende is calciumoxalaat. Het gebruik van veel calcium in het dieet leidt overigens niet tot een hoger niersteenrisico. Calcium houdende stenen zijn op de gewone röntgenfoto van de buik meestal waarneembaar; dit geldt niet voor alle stenen.

Andere stoffen waaruit nierstenen kunnen bestaan zijn struviet, calciumfosfaat, urinezuur. ( En cystine bij mensen met de ziekte cystinurie).

Een algemene manier om (alle soorten van) nierstenen te voorkomen is veel te drinken. Een goede hydratatie helpt om de urine minder geconcentreerd te maken - hierdoor wordt het verzadigingspunt waarbij kristalvorming optreedt minder vaak of helemaal niet meer bereikt en vergroot de kans om de steen via natuurlijk weg uit te wateren.
Naargelang de soort steen zijn er bijkomende preventiemaatregelen. Voor calciumstenen is het vaak niet nuttig om kalkhoudende producten als melk te mijden. De hoeveelheid zout in het eten beperken is bij deze stenen wel nuttig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat helpt er niet tegen, veel te veel kalk veroorzaakt juist nierstenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
idd, plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt er maar van af, wat voor soort niersteen.
Uit onderzoek bleek dat de mensen met de hoogste calciuminname het minst vaak nierstenen hadden. Dat zou komen door de binding van oxalaat aan calcium in de darm. Theoretisch zou het daarom kunnen zijn dat je er minder snel stenen van krijgt. In het weinige onderzoek dat er is gedaan over deze vraag (meestal onderzoek van calcium samen met vit D en vooral bij ouderen ihkv osteoporose), zie je echter dat het niet uitmaakt (zie bron). Meer calcium in het eten verlaagt wel het aantal stenen. Blijkbaar werkt het dus niet per se hetzelfde.
Met meer drinken en enige aanpassingen in het dieet kom je waarschijnlijk verder.

Toegevoegd na 4 minuten:
In dit artikel http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9092314 zie je dat Calciumtabletten zelfs meer nierstenen tot gevolg hadden.