Zijn verpleegkundigen verplicht om patiënten te informeren over de medicatie (bijvoorbeeld bijwerkingen) die zij verstrekken en/of toedienen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, dan zouden ze nooit klaar komen met hun werk en ze zijn hierin geen expert. Dat doet de behandelende arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De hulpverlener is verplicht u in begrijpelijke taal te informeren over:

uw ziekte of aandoening;
de aard van de voorgestelde behandeling of het onderzoek;
andere behandelingsmogelijkheden;
de gevolgen of de eventuele risico’s van de behandeling of het onderzoek;
de medicijnen en eventuele bijwerkingen.
Nu is het wel zo dat de informatie over toegediende geneesmiddelen in de eerste plaats een taak voor de geneesheer is(of eventueel apotheker).De verleegkundige dient wel een kennis te hebben over de algemene groepen van medictia en eventuele bijwerkingen bv antibiotica maar niet van iede afzonderlijk medicament,want dit komt niet aan bod in de opleiding.Dus voor heel specifieke zaken moet je bij je arts zijn.En dan kan het nog voorkomen dat bepaalde bijwerkingen nog niet bekend zijn,maar die moet de arts dan op zijn beurt meedelen aan de betrkken firma's of hun vertegenwoordigers.
fremar
10 jaar geleden
Nee, de voorschrijver zou dat in principe moeten doen. Verder is de kennis van verpleegkundigen over de medicatie en de reden waarom het wordt gegeven beperkter dan van de arts.