staan alle apotheken met elkaar in verbinding?

bijvoorbeeld ik woon in alkmaar en wil mijn medicijnen ophalen in groningen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Alle apotheken hebben internet,dus ja ze kunnen contact met elkaar opnemen en gegevens uitwisselen.dat gebeurt ook regelmatig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij moet daar dan eerst toestemming voor worden gegeven door de klant/patiënt.
ronron1212
10 jaar geleden
Als je het recept in Alkmaar in levert moet je het ook daar ophalen.
Tot voor kort was er sprake van het 'Landelijke Elektronische Patiënten Dossier', waarvoor de overheid verantwoordelijk was. De overheid heeft besloten om deze verantwoordelijkheid over te dragen aan de artsen en apothekers. Dit betekent dat de artsen en apothekers de verantwoordelijkheid hebben gekregen over de zorginfrastructuur.

Daarmee is ook de naam veranderd: de naam 'landelijk elektronische patiëntendossier' zorgt namelijk voor veel verwarring. Veel mensen denken dat medische gegevens opgeslagen worden, en iedereen daar zomaar bij kan. Alle medische gegevens blijven echter gewoon bij de artsen en apothekers in hun systemen staan. Daarom is gekozen voor de naam: zorginfrastructuur.

De zorginfrastructuur maakt het mogelijk om als arts (via het netwerk) de gegevens op te vragen en in te kijken. De Vereniging van Zorgaanbieders Voor Zorgcommunicatie (VZVZ), is verantwoordelijk voor de zorginfrastructuur.
De VZVZ is eind 2011 opgericht op initiatief van de koepels van huisartsen (LHV), huisartsenposten (VHN), apotheken (KNMP), ziekenhuizen (NVZ) in samenwerking met Nictiz en met steun van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF).

De NPCF vindt het erg belangrijk dat de zorginfrastructuur in gebruik blijft. Het is zowel voor de artsen en apothekers, als voor patiënten, van belang dat de artsen over de juiste en laatste informatie beschikt om u goed te kunnen helpen. Uiteraard vinden wij ook dat hier bepaalde voorwaarde aan verbonden moeten zijn:

het is belangrijk dat inzage in de informatie zo veilig mogelijk is, zodat de kans op misbruik minimaal wordt. En als er toch misbruik plaatsvindt, dit hoog wordt gestraft. De NPCF is daarom bezig om ook te realiseren dat u als patiënt kan zien welke zorgverlener via het netwerk uw gegevens heeft opgevraagd.
de patiënt beslist uit uitdrukkelijk of hij wel of niet wil dat er gegevens over hem of haar worden uitgewisseld. Er wordt dus actief om toestemming gevraagd. Ook kunt u gegevens laten afschermen.
de NPCF vindt dat de patiënt ook zelf moet kunnen zien welke informatie door andere artsen gezien kan worden.

Als je wilt dat in Groningen je gegevens bekend zijn, zal ik vooraf contact opnemen met huisarts en apotheek. Ik neem aan dat de mogelijkheid er tegenwoordig wel is om interlokaal gegevens uit te wisselen. Wat ik begrijp uit bovenstaande tekst van het NPCF zal dit wel lukken, uitsluitend als je zelf de toestemming er voor geeft.